آزمایش اچ پی وی ( hpv ) برای چه کسانی لازم است؟

HPV ( اچ پی وی ) کوتاه شده عبارت human papillomavirus می باشد. این واژه به معنای ویروس پاپیلومای انسانی است. این ویروس عامل یکی از عفونت‌های شایع ویروسی است که معمولا علائم خاصی به همراه ندارد و گاهی مواقع ممکن است خود به خود برطرف شود. برای تشخیص این ویروس باید آزمایش اچ پی وی انجام شود.

اما بیماری اچ پی وی چیست؟ آزمایش آن چگونه است؟

و چه بیماری های به وسیله این آزمایش شناخته می شوند؟

 

اچ پی وی - آزمایش اچ پی وی ( hpv ) برای چه کسانی لازم است؟

ویروس hpv و آزمایش اچ پی وی:

عفونت HPV یک عفونت ویروسی است که به طور معمول باعث ایجاد و رشد زگیل هایی روی پوست یا غشای مخاطی فرد می شود. بیش از 100 نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شناخته شده است. بعضی از انواع عفونت HPV باعث ایجاد زگیل می شوند و برخی نیز ممکن است باعث ایجاد انواع مختلفی از سرطان شوند. البته بیشتر عفونتهای HPV منجر به سرطان نمی شوند. اما برخی از انواع HPV می توانند خطرناک باشند و باعث سرطان بخش پایینی رحم که به واژن وصل می شود (گردن رحم) شوند.

آزمایش اچ پی وی به شما نمی‌گوید که به سرطان مبتلا شدید یا نه اما اگر ویروس این بیماری در بدنتان وجود داشته باشد، این مسئله را به شما اطلاع می دهد تا درمان را زودتر شروع کنید.

آزمایش اچ پی وی معمولا برای سنین زیر 30 سال توصیه نمی‌شود و معمولا در این سنین زیاد مفید نیست. این ویروس معمولا از راه روابط جنسی شیوع و گسترش پیدا می کند. هر چند استفاده از کاندوم می‌تواند از انتقال نوعی از این ویروس جلوگیری کند با این وجود کاندوم به دلیل این که تمام پوست دستگاه تناسلی را پوشش نمی‌دهد، نمی‌تواند به طور کامل ایمن بخش باشد و خطر انتقال را از بین ببرد. این ویروس حتی ممکن است با یک بار تماس جنسی نیز انتقال پیدا کند.

نشانه‌های بیماری:

با توجه به اینکه بیمار به چه نوعی از HPV مبتلا شده باشد، علائم این بیماری می تواند متفاوت باشد. اگر فرد به HPV کم خطر مبتلا باشد ممکن است زگیل روی گردن رحم ایجاد شود و این مسئله می تواند باعث تحریک یا درد شود. در شرایطی که نشانه‌هایی مانند درد هنگام رابطه جنسی، درد در ناحیه لگن، ترشحات غیر معمول از واژن و خونریزی غیر معمول مثلا بعد از رابطه جنسی را تجربه کردید، در این موراد معمولا پزشک برای شما آزمایش HPV تجویز می کند. هر چند این ویروس ممکن است در برخی افراد هیچ علائمی ایجاد نکند. به همین دلیل تنها راه اطمینان از این مسئله این است که فرد به صورت منظم آزمایش دهد.

بیماری‌های مشخص شده با آزمایش HPV

آزمایش اچ پی وی می‌تواند در تشخیص همه بسیاری از بیماری ها کاربرد داشته باشد از جمله تمام موارد زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم، 90% سرطان‌های مقعدی، 65% از سرطان‌های واژن، 50% سرطان‌های وولوار، و همچنین 35% سرطان‌های آلت تناسلی.

 

دهانه رحم - آزمایش اچ پی وی ( hpv ) برای چه کسانی لازم است؟

سرطان دهانه رحم

می توان گفت بیشتر سرطانهای گردن رحم بر اثر عفونت HPV ایجاد می شوند ، اما سرطان گردن رحم آنی خود را نشان نمی دهد و احتمال دارد حتی تا 20 سال یا بیشتر بعد از عفونت با HPV  فرد را مبتلا کند. عفونت HPV و سرطان اولیه گردن رحم به طور معمول علائم قابل توجهی و مشهودی را ایجاد نمی کنند.

در برابر این نوع سرطان پیشگیری اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل واکسناسیون در برابر عفونت HPV بهترین راه برای محافظت در برابر سرطان گردن رحم می باشد. چون سرطان اولیه گردن رحم معمولا علائمی ایجاد نمی کند، بهتر است زنان آزمایش های غربالگری را به شکل منظم انجام دهند تا با مشاهده ی هرگونه تغییر پیش سرطانی در گردن رحم که منجر به سرطان می شود بررسی های دقیق تر را آغاز کنند.

دستورالعملهای تایید شده ی فعلی توصیه می کنند که بهتر است زنان 21 تا 29 ساله هر سه سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند. و به خانمهای 30 تا 65 ساله پیشنهاد می شود اگر همزمان تست HPV DNA را انجام میدهند ، حتما هر سه سال یا هر 5 سال یکبار تست پاپ اسمیر را نیز تکرار کنند.

البته این نکته هم وجود دارد که اگر زنان بالای 65 سال سه تست پاپ اسمیر طبیعی پشت سر هم یا دو آزمایش HPV DNA و پاپ اسمیر را بدون هیچ گونه نتیجه غیر طبیعی انجام دادند می توانند دیگر این آزمایش را انجام ندهند.

آمادگی قبل از آزمایش اچ پی وی:

قبل از انجام آزمایش HPV نیاز به آمادگی های خاصی ندارید. ولی چون آزمایش HPV معمولا همزمان با آزمایش پاپ انجام می‌شود، می‌توانید موارد زیر را رعایت کنید. این موارد کمک می کند تا هر دو آزمایش به اندازه زیادی دقیق باشند:

  • حداقل به مدت دو روز قبل از انجام این آزمایش از آمیزش، دوش، یا استفاده از داروهای واژینال یا فوم ها، کرم ها یا ژل های اسپرم کش اجتناب کنید.
  • سعی کنید زمان انجام آزمایش را در طول دوره قاعدگی خود قرار ندهید.

نکته:

هر چند در زمان قاعدگی می توانید آزمایش را می توان انجام دهید، اما پزشک می تواند در زمان دیگری از چرخه، نمونه بهتری از سلول ها را جمع آوری کرده تا نتیجه دقیق دقیق تر باشد.

روش انجام آزمایش اچ پی وی:

آزمایش اچ پی وی معمولاً همزمان با آزمایش پاپ اسمیر انجام می گیرد. آزمایشی که سلول های دهانه رحم را جمع آوری می کند تا با کمک آن ناهنجاری ها یا وجود سرطان را بررسی کند.

تست HPV را می شود با استفاده از همان نمونه از تست پاپ یا با استفاده از جمع آوری نمونه دوم از کانال دهانه رحم انجام داد.

آزمایش ترکیبی پاپ HPV در مطب پزشک و یا در آزمایشگاه انجام می شود و فقط چند دقیقه طول می کشد. احتمال دارد از شما خواسته شود که لباس تان را به طور کامل یا فقط از کمر به پایین درآورید. سپس با زانوهای خمیده روی میز به پشت دراز می کشید. به حالتی که پاشنه های شما در تکیه گاه هایی به نام رکاب قرار می گیرند.

پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را خیلی آرام وارد واژن تان می‌کند. این وسیله دیواره های واژن را از هم جدا نگه می دارد تا پزشک بتواند به راحتی دهانه رحم شما را ببیند. قرار دادن اسپکولوم احتمالا باعث احساس فشار در ناحیه لگن شما شود. بعضی وقت ها زمانی که اسپکولوم برای اولین بار وارد واژن می شود ممکن است احساس سردی کنید.

بعد از آن پزشک با استفاده از یک برس نرم و یک دستگاه خراش دادن مسطح که به آن اسپاتول می گویند از سلول های دهانه رحم شما نمونه برداری می کند. این کار ضرری ندارد و حتی احتمال دارد نمونه گیری را احساس نکنید.

 

انسانی کلینیک مهر - آزمایش اچ پی وی ( hpv ) برای چه کسانی لازم است؟

آمادگی بعد از آزمایش اچ پی وی:

پس از آزمایش، شما می توانید بدون هیچ محدودیتی به فعالیت های عادی روزانه خود تان بپردازید. بهتر است از پزشک خود سوال کنید که چه زمانی می توانید انتظار دریافت نتایج آزمایش خود را داشته باشید.

 

عوامل خطر HPV:

عوامل خطر عفونت HPV شامل موارد زیر می باشند :

تعداد شرکای جنسی:

هرقدر تعداد شریک جنسی شما بیشتر باشد احتمال ابتلا به عفونت HPV دستگاه تناسلی هم بیشتر می شود. البته داشتن رابطه جنسی با یک شریک که دارای چندین شریک جنسی است این خطر را افزایش می دهد.

سن:

سن در این بیماری اهمیت دارد چون زگیل های رایج بیشتر در کودکان رخ می دهند. و زگیل های تناسلی بیشتر در نوجوانان و جوانان ایجاد می شوند.

سیستم ایمنی ضعیف شده:

افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است بیشتر از دیگران در معرض خطر عفونت HPV  میباشند. سیستم ایمنی می تواند از طریق ایدز / HIV  یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن که بعد از پیوند عضو استفاده می شوند ، تضعیف شود.

پوست آسیب دیده:

بخشی از پوست که آسیب دیده یا باز شده است بیشتر مستعد ابتلا به زگیل های رایج اند.

تماس فردی:

لمس زگیل های یک شخص یا تماس با سطوحی که در معرض HPV قرار گرفته اند – مثل حمام عمومی یا استخر – ممکن است خطر ابتلا به HPV را افزایش دهند.

 

عوارض HPV

از جمله عوارض این بیماری زخم هایی در دهان و قسمت فوقانی دستگاه تنفسی است. برخی از عفونت های HPV می تواند باعث ایجاد زخم هایی در زبان ، لوزه ها ، کام نرم یا درون حنجره و بینی فرد شوند.

 

کلینیک مهر - آزمایش اچ پی وی ( hpv ) برای چه کسانی لازم است؟

سطر آخر:

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شامل گروهی از ویروس هایی می باشد که حدودا 150 نوع دارد. بعضی از انواع آن خطرناک تر اند چون می توانند سرطان زا باشند که به آنها high risk   می گویند</p>

آزمایش اچ پی وی به منظور تشخیص وجود یا عدم وجود ویروس در نمونه بیمار انجام می شود.

خیلی از عفونت های HPV خطرناک نستند و بدون درمان بهبود می یابند. در این موارد بدن توانایی پاکسازی ویروس را دارد ولی اگر عفونت با HPV پر خطر که پاکسازی نشود ممکن است به سرطان گردن رحم منجر شود. معمولا تمام موارد سرطان گردن رحم به علت عفونت طولانی مدت با ویروس HPV پر خطر می باشد.

ممنونت میشیم با امتیاز دادنت به ما انرژی مثبت بدی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *