خشکی پوست در بارداری و راه های درمان آن!

تغییرات پوستی در دوران بارداری بیش از پیش می شود. مثلا استرچ مارک یا ترک های پوستی روی شکم به وجود می آید و افزایش تولید خون باعث می‌شود که پوست، قرمز شده و حالتی برافروخته داشته باشد. ترشح چربی اضافی پوست در این دوران می تواند باعث ایجاد بثورات پوستی و جوش ‌شود و علاوه بر این ممکن است پوست خشک شود.

خشکیِ پوست در بارداری یکی از عوارض رایج است. این مسئله بیشتر در ماه‌های آخر حاملگی به وجود می‌آید و ممکن است باعث ایجاد مشکلای برای مادر شود.

اما خشکی پوست در دوران بارداری چیست؟

به چه علت ایجاد می شود؟

و آیا راهی برای درمان این عارضه وجود دارد؟

 

پوست کلینیک مهر - خشکی پوست در بارداری و راه های درمان آن!

خشکی پوست در بارداری :

در دوران بارداری پوست صورت و بدن فرد دچار تغییرات متفاوت و متعددی می‌شود. این تغییرات معمولا به علت تغییرات هورمونی و افزایش گردش خون در بدن ایجاد می شود. علاوه بر این کشش پوست در ناحیه شکم و سایر نواحی میتواند تغییراتی در پوست ایجاد ‌کند. از جمله شایع ترین عوارض بارداری خشکی پوست است. فرد ممکن است در طول دوران بارداری در نواحی متفاوتی دچار خشکیِ پوست شود، مثلا ممکن است در صورت، شکم، دست یا ران پا خشکی پوست را احساس کند.

یکی از دلایل ایجاد خشکی پوست در بارداری این است که در این دوران به علت تغییرات هورمونی خاصیت ارتجاعی و رطوبت پوست از بین می‌رود و این مسئله می تواند به خشکی پوست منجر شود. البته معمولا پوست ناحیه شکم به دلیل رشد جنین کشیده و سفت می‌شود و به همین خاطر در این ناحیه خشکی پوست و خارش بیشتر نواحی دیگر بدن دیده می‌شود. به خصوص در سه‌ ماهه سوم بارداری با رشد بیشتر جنین این عارضه شدیدتر می شود و حتی ممکن است برجستگی‌های قرمز رنگ روی پوست شکم ایجاد شود که همراه با خارش اند.

چه چیزهایی باعث خشکی پوست در دوران بارداری می شود؟

جنین در حال رشد در رحم مادر باعث ایجاد تغییرات متفاوتی در بدن می شود، یکی از این تغییرات خشکی پوست است. از جمله دلایل خشکی پوست در بردن مادر  میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

کمبود آب:

بدن مادر در دوران بارداری نیازمند مایعات بیشتری است تا بتواند حجم خون و انتقال آن را بهبود بخشد.

تغییرات دما:

تغییرات در دما و آب و هوا مثل رطوبت و جریان هوا می تواند بر خشکی پوست تاثیر بگذارد و این مسئله بیشتر در فصل تابستان اتفاق می افتد.

نوسانات هورمونی:

این مسئله در دوران بارداری می تواند مایع هیدرولیپیدی را که از سطح پوست شما محافظت می نماید، تضعیف و تخریب کند. این مورد باعث تبخیر بیشتر آب بدن مادر می شود و در نتیجه خشکی پوست بدن را به دنبال دارد.

کم کاری تیروئید:

اگر در دوره بارداری دچار کم کاری تیروئید شوید. ممکن است پوست بدن دچار خارش شده و زمخت و خشک شود.

کمبود ویتامین A :

کمبود ویتامین ها از جمله کمبود ویتامین A در رژیم غذایی در دوران بارداری می تواند باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست بدن شود.

کشیده شدن پوست بدن در ناحیه شکم:

این مورد هم می‌تواند باعث خشکی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست در این ناحیه از بدن در دوران بارداری شود. البته این مسئله موقتی بوده و به آسانی قابل درمان است.

 

خشکی پوست، کلینیک مهر - خشکی پوست در بارداری و راه های درمان آن!

روش های طبیعی درمان خشکی پوست در بارداری:

اگر پوست شما در دوران بارداری بسیار خشک شده است می توانید از روش های طبیعی برای بهبود آن استفاده کنید، در اینجا چند روش طبیعی برای کمک به آبرسانی پوست را به شما معرفی می کنیم:

 

روغن های زیتون و نارگیل

روغن زیتون و روغن نارگیل رطوبت زیادی به پوست می‌رسانند و سرشار از آنتی اکسیدان هستند. فقط کافیست یکی دو قطره از این روغن‌ها را روی پوست ریخته و ماساژ دهید. بهتر است برای جلوگیری از احساس چربی، روغن را روی پوست مرطوب بمالید.

 

کره کاکائو

شی باتر (کره شی) و کره کاکائو هم می توانند جایگزین‌های طبیعی بسیار خوبی برای مرطوب کننده‌های موجود در داروخانه‌ها باشند. هرچند کره کاکائو خوراکی است، اما یادتان باشد شما باید از خوردن محصولاتی که برای کاربردهای موضعی تولید شده‌اند اجتناب کنید.

 

صابون خود را بسازید

از شستشوی بدن تان با صابون و بدن شورهای حاوی الکل که بسیار قوی هستند، یا مواد شوینده ای که رایحه‌ها و رنگ‌هایی دارند که می‌توانند پوست را تحریک کنند خودداری کنید. شما می توانید صابون و یا شوینده ی مخصوص خودتان را بسازید مثلا ۱ قسمت سرکه سیب را با ۲ قسمت آب مخلوط کنید تا یک پاک کننده طبیعی داشته باشید این پاک کننده می‌تواند PH پوست شما را حفظ کرده و پوست خشک‌تان را تسکین دهد. علاوه بر این می‌توانید روغن نارگیل مرطوب کننده، عسل خام و صابون مایع را مخلوط کرده و یک صابون حمام خانگی بسازید. با این کار پوست شما از همیشه نرم‌تر و صاف ‌تر شود. البته در استفاده از مواد شوینده و صابون ها زیاده روی نکنید. شما نباید پوست ‌تان را بیش از حد با محصولات شوینده بشویید.

 

از ماسک ماست استفاده کنید

ماست سرشار از اسید لاکتیک و پروتئین است. این مواد به آبرسانی و سم زدایی پوست کمک می‌کنند. ماست می تواند برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و بسته شدن منافذ مفید باشد و با کاهش خطوط ریز، شما را جوان‌تر و با نشاط تر نشان می‌دهند. برای این کار یک لایه نازک ماست ساده را با نوک انگشتتان روی پوست خود ماساژ دهید، اجازه دهید دو یا سه دقیقه بر روی پوست تان بماند، بعد با آب گرم پوست تان را تمیز کرده و با حوله خشک کنید.

 

زمان دوش گرفتن را کاهش دهید

گذراندن زمانی زیاد در حمام گرم می‌تواند باعث خشکی پوست تان شود. آب گرم می‌تواند چربی طبیعی پوست شما را از بین ببرد. سعی کنید فقط از آب ولرم برای استحمام استفاده کنید و زمان حمام تان را هم کاهش دهید تا پوست رطوبت خود را حفظ کند.

 

مهر اصلی - خشکی پوست در بارداری و راه های درمان آن!

سوالات متداول:

آیا خشکی پوست در دوران بارداری اتفاقی طبیعی است؟

بله میتوان گفت تقریبا ۹۰ درصد زنان تغییرات پوستی را در بارداری تجربه می نمایند. بعضی از آنان ممکن است از قبل مشکلات پوستی داشته باشند و بعضی دیگر ممکن است دچار عارضه های پوستی جدید شوند که اصلی ترین دلیل آن تغییرات هورمونی در این دوران است. یکی از این موارد می‌تواند خشکی پوست در دوران بارداری باشد که طبیعی است و احتمالاً یک مشکل کوتاه مدت است که ممکن است پس از زایمان زود از بین برود. پوست شما به خصوص در اطراف ناحیه شکم معمولاً در طول سه ماهه دوم و سوم بارداری شروع به خشک تر شدن می نماید. با پیشرفت روند بارداری پوست بدن ممکن است در نواحی صورت، دستها، گردن، سینه ها و رانها نیز دچار خشکی شود

 

آیا باید نگران خشکی پوستم باشم؟

به دلیل تغییر سطح استروژن، مقداری خارش طبیعی است. اما در صورت احساس خارش شدید در دست و پا و به طور کلی بدن به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

 

سطر آخر:

حاملگی معمولا بر همه اندام های بدن زنان باردار تاثیر می گذارد. بعضی از این تغییرات فیزیولوژیک هستند مانند خشکی پوست. البته این مسئله در دوران بارداری امری عادی به حساب می آید و پس از زایمان برطرف می‌شود. بهتر است در دوران بارداری از پوست بدن خود بیشتر مراقبت نمایید و به تغییرات ایجاد شده توجه نمایید تا بتوانید مشکلات احتمالی را رفع کنید.

 

ممنونت میشیم با امتیاز دادنت به ما انرژی مثبت بدی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *