اسهال در بارداری خطرناک است؟

مقدمه:

اسهال یکی از علائم شایع در دوران بارداری است و ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. در بعضی موارد، این امر ممکن است ناشی از تغییرات هورمونی و تغذیه‌ای در دوران بارداری باشد. همچنین علل دیگری نیز ممکن است شامل عوامل عفونی، عوامل محیطی یا مشکلات گوارشی باشند.

در هر صورت، همیشه توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین راه حل برای شرایط شما مشخص شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد علل، علائم و درمان ان بپردازیم.

 

مهر اصلی 1 - اسهال در بارداری خطرناک است؟

علل اسهال در بارداری:

از جمله علل اسهال در بارداری می توان به موادر زیر اشاره کرد:

  • تغییرات هورمونی: افزایش هورمون‌هایی نظیر پروژسترون می‌تواند به افزایش فعالیت روده‌ای و اسهال منجر شود.
  • تغییرات تغذیه‌ای: مصرف ویتامین‌ها، مکمل‌های معدنی یا تغییرات در رژیم غذایی ممکن است اثرات جانبی اسهال را به همراه داشته باشد.
  • عوامل عفونی: عفونت‌های گوارشی نظیر باکتری‌ها یا ویروس‌ها می‌توانند عامل اصلی اسهال در بارداری باشند.
  • تغییرات بدندر دوره بارداری تغییرات فیزیکی نیز در بدن ایجاد می شود. مثلاً وقتی رحم بزرگ‌تر شده، روی دستگاه گوارش فشار وارد می‌کند. این فشار اضافی سبب تغییر حرکات طبیعی روده و علائم گوارشی مثل استفراغ، حالت تهوع، یبوست و اسهال می‌شود.

 

تاثیرات اسهال بر سلامت مادر و جنین:

از جمله تاثیراتی که اسهال بر مادر و جنین می گذارد:

  • افت آب و الکترولیت:

    اسهال می‌تواند منجر به افت آب و الکترولیت در بدن شود که در بارداری می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

  • کاهش وزن و انرژی:

    اسهال ممکن است باعث کاهش وزن و انرژی مادر شود که می‌تواند بر روی سلامت جنین تاثیر بگذارد.

علائم اسهال در بارداری

وقتی دفعات دفع مدفوع بیشتر و شکل آن شل‌تر از حالت همیشگی شود، اسهال رخ داده است. مدفوع امکان دارد خیلی آبکی یا فقط کمی نرم‌تر از حالت همیشگی باشد. گاهی اسهال موجب نیاز به مراجعه مکرر و سریع به توالت می‌شود. علائم طبیعی اسهال شامل:

  • نفخ
  • دل‌پیچه
  • شکم‌درد
  • احساس نیاز فوری به توالت
  • حداقل دو بار دفع مدفوع شل یا آبکی در ۲۴ ساعت

 

در زمان بارداری کلینیک مهر - اسهال در بارداری خطرناک است؟

چه زمانی اسهال در بارداری خطرناک می شود؟

اسهال برای بارداری می‌تواند موجب کم آبی شدید و سوء تغذیه شود که برای مادر و جنین خطرناک است. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، خانم باردار باید فوراً تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد:

  • مدفوع حاوی خون یا چرک
  • اسهالی که بیش از 48 ساعت طول بکشد
  • شل یا اکثر مدفوع شل در یک دوره‌ی 24 ساعته
  • تب بالای 39 درجه
  • استفراغ مکرر
  • درد شدید در قسمت راست روده یا شکم
  • علائم کم آبی بدن، مثل تیره شدن ادرار، خشک شدندهان، تشنگی ، احساس سبکی سر، کمتر ادرار کردن یا اسهال تیره رنگ در بارداری

به ویژه که اسهال در حاملگی خارج از رحم نیز اتفاق می افتد بنابراین باید نسبت به علائم آن حساس باشید.

 

اسهال در بارداری ماه آخر

شما در هر زمان از بارداری امکان دارد اسهال را تجربه کنید. تغییر در رژیم غذایی، تغییرات هورمونی یا ویتامین‌ها قبل از تولد می‌تواند منجر به اسهال گردد. با نزدیک شدن زمان زایمان، ممکن است متوجه شوید که اسهال شما افزایش یافته است. این ممکن است به این علت باشد که بدن شما خود را برای زایمان آماده می کند. بنابراین اسهال در هفته‌ی آخر بارداری بسیار شایع و طبیعی است.

اسهال در در اواخر حاملگی نشانه چیست و آیا می‌توان آن را یک نشانه از فرا رسیدن زمان زایمان درنظر گرفت؟ اسهال لزوماً به این معنی نیست که زمان زایمان شما چند روز دیگر می باشد، بنابراین از افزایش دفعات آن نگران نباشید. این اتفاق تنها به این علت است که هورمون‌ها در بالاترین سطح خود قرار دارند.

عوارض ناشی از اسهال در بارداری:

کم‌آبی بدن مهم‌ترین عارضه ناشی از اسهال می باشد. از آنجا که اسهال حاوی مقادیر زیادی آب است، موجب از دست رفتن بخش قابل‌توجهی از مایعات بدن می‌شود.

هرچه اسهال شدیدتر باشد، خطر کم‌آبی بدن نیز افزایش می یابد. اگر کم‌آبی خفیف باشد و خانم باردار به اندازه کافی مایعات مصرف کند، خطری او و جنینش را تهدید نخواهد کرد. به همین علت مصرف مایعات کافی و مراجعه به پزشک برای درمان اسهال در دوره بارداری اهمیت بالایی دارد.

اگر کم‌آبی بدن شدید شود و درمان نشود، می تواند منجر به به عوارض زیر گردد:

  • نقص‌های لوله عصبی جنین
  • کاهش مایع آمنیوتیک
  • کاهش شیر مادر
  • زایمان زودرس
  • کمبود مواد مغذی ضروری برای رشد جنین

در موارد بسیار نادر، کم‌آبی ممکن است منجر به کما یا مرگ گردد.

<h2>&amp;</h2>

lt;strong&amp;gt;درمان اسهال در بارداری&lt;/strong></h2>

 

<p>اسهال نیز مانند سایر عوارض بارداری (مثل ویار، نفخ یا سوزش سردل‌ ) در اغلب موارد طبیعی و البته ناخوشایند است. اسهال طبیعی دوره بارداری بعد از یک الی دو روز خودبه‌خود بهبود می یابد ؛ اما اگر اسهال بیشتر از این طول بکشد، باید حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

اسهال در حاملگی اغلب به کمک راهکارهای خانگی قابل کنترل و درمان است و نیاز به دارو ندارد. اگر قصد مصرف داروی ضداسهال در دوره بارداری را دارید، حتماً باید با پزشک مشورت نمایید.

درمان دارویی

بعضی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند مصرف داروهای ضد اسهال «دیفنوکسیلات – آتروپین» (لوموتیل) و «بیسموت ساب سالیسیلات» (پپتو – بیسمول) ممکن است منجر به آسیب‌دیدن جنین یا افزایش احتمال عوارض خطرناک در بارداری گردد. به‌طورکلی، مصرف بعضی از داروهای ضد اسهال در بارداری خطرناک است و ایمنی بعضی دیگر از آن‌ها هنوز تایید نشده است.

<p>همچنین اگر به علت یبوست در بارداری پزشک برای شما قرص ملین تجویز کرده است، بهتر است تا برطرف شدن اسهال مصرف آن را قطع نکنید.<p>هرگز نباید داروهای ضد اسهال و هر داروی دیگری را (حتی داروهای بدون نسخه) در دوره بارداری بدون مشورت پزشک مصرف کنید.

 

در بارداری کلینیک مهر - اسهال در بارداری خطرناک است؟

سخن آخر:

در صورتی که شما یا هر زنی در دوران بارداری با اسهال مواجه شود، مهم است به پزشک یا متخصص زنان مراجعه کنید. پزشک می‌تواند علت اسهال را تشخیص دهد و راهنمایی‌های لازم را ارائه کند. در برخی موارد، ممکن است نیاز به درمان خاص یا تغییرات در رژیم غذایی داشته باشید.

مصرف آب کافی نیز در مواجهه با اسهال بسیار مهم است تا از دیگر مشکلات ناشی از افت آب و الکترولیت‌ها در حاملگی جلوگیری کنید.

ممنونت میشیم با امتیاز دادنت به ما انرژی مثبت بدی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *