خوابیدن در دوران بارداری و نحوه ی درست و غلط آن!

یکی از موارد مهم در دوران بارداری آشنایی با نحوه درست خوابیدن است. این مسئله شاید برای شما بی‌اهمیت جلوه کند اما در سلامتی شما و جنین تان تاثیر بسزایی دارد. مثلا امکان دارد بند ناف دور گردن جنین بپیچد و او را خفه کند. از طرفی برای زمانی که خیلی خسته هستید و در خواب عمیق، باید از غلت زدن ناگهانی در خواب پیش‌گیری کنید. برای موقعیت گردن و ستون فقرات هم باید به موارد مهمی توجه نمایید. به علاوه تشک و سطحی که روی آن می‌خوابید نیز مهم است.

اما اگر می خواهید در مورد نحوه خوابیدن، تاثیرات و خطرات آن بدانید با ما همراه باشید…

 

مهر اصلی - خوابیدن در دوران بارداری و نحوه ی درست و غلط آن!

اهمیت نحوه صحیح خوابیدن در بارداری

درست خوابیدن در دوران بارداری، اهمیت بسیاری دارد و باعث می‌شود که مادر هم زایمان راحتری داشته باشد؛ هم نوزاد دچار مشکلات فیزیکی نشود. بنابراین مادران نباید فکر کنند که خداوند شکم آنها را طوری آفریده است که در دوران حاملگی از هر آسیبی حفظ شوند. اگرچه کیسه آب جنین برای بچه، جای امنی است ولی مادر باید با هوشمندی از ایجاد خطرات فیزیکی برای جنین‌اش پیش‌گیری نماید.

فواید صحیح خوابیدن در بارداری 

اگر در دوران بارداری، یک موقعیت صحیح برای خوابیدن پیدا کنید؛ همچنین بدانید که نحوه صحیح خوابیدن چگونه است، می‌توانید بهترین زایمان را داشته باشید و جنین هم در شکم‌تان به سلامت رشد کند.

خطرات نادرست خوابیدن در دوران بارداری

اگر در دوران بارداری طرز صحیح خوابیدن را یاد نگیرید؛ خطرات بسیاری برای جنین ایجاد می‌شود که هم برای زایمان و شما مناسب نمی باشد؛ هم امکان دارد جان او را بگیرد. از جمله:

  • پیچیدن بند ناف دور گردن جنین
  • زایمان سخت

خوابیدن به پشت در بارداری

برای دراز کشیدن در دوران بارداری، روشی موثر این است که وقتی دراز می‌کشید چقدر بدن‌تان از نظر فیزیکی راحت باشد؛ می‌تواند تاثیر بسزایی در راحتی زایمان شما داشته باشد. نحوه مناسب و صحیح خوابیدن در دوران بارداری، کمک می‌کند که جنین سالم بماند و بند ناف دور گردن او کشیده نشود.

 

در بارداری - خوابیدن در دوران بارداری و نحوه ی درست و غلط آن!

خوابیدن روی شکم در دوران بارداری

اکثر مادران باردار نگران این هستند که خوابیدن روی شکم به جنین شان در حال رشد آسیب برساند. درحالی‌که رحم و مایع آمنیوتیک به‌خوبی از جنین محافظت کرده و دلیل و منعی برای اجتناب از خوابیدن روی شکم در سه ماهه اول وجود ندارد. با پیشرفت بارداری، اکثر مادران متوجه می‌شوند که این طرز خوابیدن در دوران بارداری دیگر دشوار یا غیر ممکن می‌شود.

خوابیدن به پهلو در بارداری

این روش بهترین حالت برای خوابیدن در دوران بارداری می باشد. سلامت جنین در این موقعیت تضمین می‌شود. اگر می‌خواهید در دوران بارداری درست بخوابید؛ سلامت خود و جنین‌تان را هم تامین نمایید؛ بهتر است عادت کنید که به پهلو بخوابید. به این منظور روش زیر را امتحان کنید:

 

  1. برای راحت تر خوابیدن به پهلو یک تشک مناسب را امتحان نمایید؛ نه نرم باشد نه سفت.
  2. روی زمین نخوابید که بلند شدن برای‌تان سخت شود.
  3. هنگام خوابیدن به پهلو، زانوهای خود را خم نمایید.
  4. یک بالش را بین پاهای خود قرار داده که به کمرتان فشار نیاید.
  5. یک بالش سفت و بزرگ پشت کمر خود قرار داده تا عضلات کمرتان خسته نشوند.

نحوه صحیح بلند شدن از جا در بارداری

برای بلند شدن از جای خود در دوران حاملگی باید حتما ابتدا آرام به پهلو بچرخید؛ سپس دست خود را روی سطح فشار داده و از پهلو بلند شوید؛ بنشینید و سپس به آرامی بلند شوید.

7 - خوابیدن در دوران بارداری و نحوه ی درست و غلط آن!

نحوه غلت زدن در بارداری

مادر باید بداند که چطور غلت بزند؛ چطور باید برای بلند شدن از عضلات و ستون مهره‌ها خود کمک بگیرند. اگر عادت دارید که حین خواب از پهلو به جلو یا عقب غلت بزنید، وحشت نکنید. بهتر است اجازه دهید بدنتان در جایی که راحت‌تر است حرکت نماید تا اینکه سعی کنید هر چند دقیقه یک بار بیدار شوید تا به پهلو بمانید. شما در حال حاضر باید آرامش داشته باشید؛ نباید نحوه خوابیدن در بارداری خودش برای‌تان یک مساله استرس‌آور گردد.

 

نحوه خوابیدن زمانی که جفت پایین باشد

شاید مسئله پایین بودن جفت برای شما نیز پیش بیاید. مدل خاصی برای خوابیدن جهت بالا رفتن جفت وجود ندارد. بهتر است مدل خواب در دوران بارداری که در بالا توضیح دادیم را رعایت نمایید و در دوران پایین بودن جفت استراحت مطلق را جدی بگیرید. در هر صورت، بهتر است قبل از انتخاب نحوه‌ی خوابیدن، با پزشک متخصص خود صحبت کنید. او می‌تواند با توجه به وضعیت بارداری و شرایط خاص شما، به شما توصیه‌های مناسبی ارائه کند تا خواب مناسبی داشته باشید و به بهبود بارداری کمک کند.

 

نحوه خوابیدن زن و شوهر در بارداری

در دوران بارداری، نحوه‌ی خوابیدن برای زن و شوهر امکان دارد تغییر کند و به مراحل بارداری، ترجیحات شخصی و توصیه‌های پزشکی بستگی داشته باشد. این چند نکته را می‌توانید رعایت کنید:

  • خوابیدن بر روی پهلو چپ نیز بهترین حالت برای بهبود جریان خون به جنین و رحم است و می‌تواند به راحتی مادر و جنین کمک نماید.
  • شوهر نیز می‌تواند نحوه‌ی خوابیدن خود را به نحوه‌ای تنظیم کند که راحتی و انسجام بیشتری را برای همسر باردار داشته باشد.
  • اگر زن باردار در آغوش شوهر خوابیده باشد، شوهر باید اطمینان یابد که وزن بدن خود را روی همسر نیندازد تا به همسر باردار فشار زیادی وارد نکند.

در کل، هدف نحوه‌ی خوابیدن در بارداری به حفظ راحتی و ایمنی مادر و جنین می باشد.
همچنین، ممکن است بعضی از توصیه‌ها متفاوت بر اساس وضعیت بارداری، شرایط جسمی مادر و نیازهای زن و شوهر باشد. بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و با توجه به توصیه‌های ایشان و ترجیحات شما، بهترین راهکارها را برای خوابیدن در دوران بارداری انتخاب نمایید.

 

نحوه خوابیدن برای پیشگیری از سوزش سر دل

سر تخت را چند اینچ یا حدود 10-20 سانتی‌متر، با بالش، کتاب یا جسم سخت بالا نگه دارید. در این صورت اسید معده از حدی بالاتر نمی‌آید و دیگر مری شما با بازگشتن اسید به داخل آن، دچار سوزش نمی شود.

 

کلینیک مهر - خوابیدن در دوران بارداری و نحوه ی درست و غلط آن!

جمع‌بندی 

در دوران بارداری باید برای راحت خوابیدن، نحوه صحیح دراز کشیدن و خوابیدن را بدانید. در غیر این صورت، امکان دارد برای جنین شما مشکلاتی پیش بیاید یا زایمان راحتی نداشته باشید. در بالا به تمام این نکات اشاره کردیم؛ بهتر است اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید؛ این مطلب را برای خود ذخیره نمایید. همچنین می‌‎توانید برای عزیزان‌تان که باردار هستند هم این راهنما را ارسال نمایید.

 

ممنونت میشیم با امتیاز دادنت به ما انرژی مثبت بدی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *