التهاب لگن و درمان مهم آن!

التهاب لگن بیماری شایعی است که در آن اندام‌های تناسلی زنان به عفونت مبتلا می‌شود. این بیماری در بعضی مواقع علائم شدیدی دراد و گاهی هم هیچ نشانه‌ای ندارد.

اما التهاب لگن چیست؟

و آیا راه درمانی برای آن وجود دارد؟

لگن کلینیک مهر - التهاب لگن و درمان مهم آن!

التهاب لگن (PID) چیست؟

التهاب لگن ایجاد عفونت در اندام‌های تناسلی زنانه است. این اندام‌های تناسلی زنانه  شامل رحم، دهانه رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها می‌شوند. معمولا علائم، علت و نحوه درمان آن مانند عفونت رحم است. در مواقعی که عفونت باکتریایی از واژن به رحم، لوله فالوپ یا تخمدان‌ها برسد، علائم این بیماری نمایان می‌شود.

التهاب لگن در بیشتر مواقع از عفونت واژن شروع می‌شود و پس از آن رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ را هم درگیر می‌کند. این بیماری علائمی مثل درد شکمی، درد در قسمت زیر شکم، لکه ‌بینی و ترشحات غیرطبیعی در واژن دارد.

آن‌چه معمولاً اتفاق می‌افتد به این شکل است که ابتدا باکتری‌ها وارد واژن می شوند و سپس موجب ایجاد عفونت خواهند شد. با گذشت زمان، و در صورت عدم درمان این عفونت می‌تواند به اندام‌های دیگر لگن گسترش پیدا کند.

علائم بیماری التهاب لگن:

علائم و نشانه‌های بیماری التهاب لگن گاهی خفیف است و به همین دلیل هم تشخیص آن سخت تر شده و با دشواری همراه است.

از جمله علائم شایع این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ایجاد درد خفیف تا شدید در پایین شکم، لگن و مقعد فرد
  • احساس درد در قسمت بالایی شکم
  • مشاهده ترشحات غیر‌طبیعی یا سنگین واژن که ممکن است بوی نامطبوعی داشته باشند.
  • خونریزی غیرطبیعی رحم، به ویژه در حین یا بعد از ایجاد رابطه جنسی، یا بین چرخه قاعدگی
  • احساس درد هنگام مقاربت
  • اختلالات قاعدگی
  • تبی که گاهی اوقات همراه با لرز
  • ادرار دردناک
  • ایجاد تکرر ادرار یا دشواری در هنگام دفع ادرار

علت بیماری التهابِ لگن:

بسیاری از انواع باکتری‌ها می‌توانند موجب این بیماری شوند و به عنوان علت التهاب عضلات لگن به حساب بیایند، اما در میان آنها عفونت‌های سوزاک یا کلامیدیا شایع‌ترین نوع است.

این عوامل باکتریایی در بیشتر مواقع در حین رابطه جنسی محافظت نشده وارد بدن می‌شوند.

به عنوان مثال کلامیدیا مسئول ۵۰ درصد از موارد ابتلا به عفونت لگن بوده و سوزاک در ۲۵ درصد موارد علت ایجاد این بیماری شناخته می شود.

های زنان کلینیک مهر - التهاب لگن و درمان مهم آن!

عوامل خطر بیماری التهابی لگن:

در صورت ابتلا به سوزاک، کلامیدیا یا  STI، خطر مبتلا شدن به بیماری التهابِ لگن تا حد زیادی افزایش پیدا می کند. البته افراد بدون STI هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

از دیگر عواملی که ریسک ابتلا به بیماری PID را افزایش دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• برقراری رابطه جنسی زیر 25 سال
  • داشتن چندین شریک جنسی
  • رابطه جنسی بدون کاندوم
  • شستشوی واژن
  • سابقه بیماری التهاب لگن
  • به تازگی قرار دادن دستگاه داخل رحمی (IUD)

عوارض التهب لگن:

التهاب لگن باید درمان شود چون ممکن است باعث ایجاد بافت اسکار و کیسه‌های حاوی مایعات آلوده (آبسه) در دستگاه تولید‌مثل شود. در نتیجه این موارد می توانند سلامت را به خطر انداخته و باعث آسیب دائمی اندام‌های تولید ‌مثلی شوند.

عوارض ناشی از این آسیب معمولا شامل موارد زیر می باشد:

1. حاملگی خارج رحمی

عفونت لگن، علت اصلی ایجاد بارداری خارج رحمی است. حاملگی خارج رحمی زمانی رخ می دهد که PID درمان نشده باعث ایجاد بافت اسکار در لوله‌های رحمی فرد شود. اسکار یا بافت زخم مانع از عبور تخمک بارور شده در لوله های رحمی و کاشت در رحم می شوند و در عوض این تخمک در لوله‌های رحمی یا فالوپ قرار گرفته و کاشته می‌شوند. حاملگی‌ خارج رحمی می‌تواند آسیب رسان باشد چون باعث خونریزی گسترده می شوند. به همین دلیل مراقبت و رسیدگی اورژانسی به وضعیت مادر باردار ضروری است.

1. ناباروری

آسیب به اندام‌های تولید‌مثلی احتمال دارد به ناباروری یا عدم توانایی در باردار شدن بیانجامد. هر چقدر تعداد دفعات ابتلای به PID بیشتر شود، احتمال خطر ناباروری هم بیشتر می‌شود. برای درمان التهاب عضله لگن  نباید تاخیر کرد چون این تاخیر باعث می شود خطر ناباروری افزایش پیدا کند.

1. درد مزمن لگن

بیماری التهابی لگن می‌تواند باعث ایجاد درد در لگن شود. این درد ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها همچنان ادامه داشته باشد. به وجود آمدن زخم در لوله‌های رحمی و سایر اندام‌های لگن میتواند موجب ایجاد درد هنگام رابطه جنسی و تخمک‌گذاری شود.

1. آبسه لوله تخمدان

التهاب لگن ممکن است باعث ایجاد آبسه یا کیسه های حاوی چرک در دستگاه تولید مثل فرد شود. معمولا آبسه‌ها روی لوله‌های رحمی و تخمدان‌های فرد تأثیر میگذارند، اما احتمال ایجاد آنها در رحم یا سایر اندام‌های لگنی هم وجود دارد. درما این آبسه ها اهمیت دارد چون اگر این آبسه‌ها تحت درمان قرار نگیرند، می‌توانند به یک عفونت تهدید‌ کننده تبدیل شوند.

کلینیک مهر - التهاب لگن و درمان مهم آن!

درمان التهاب لگن:

بعد از تشخیص این بیماری برای رفع عفونت داروهای متفاوتی توسط پزشک تجویز می‌شود. اما اگر التهاب لگن باعث به وجود آمدن بافت اسکار شده باشد، برای رفع آن نمی‌توان کاری انجام داد. اگر شما یا همسرتان دچار بیماری مقاربتی باشید، باید برای درمان یا کنترل این بیماری اقدامات لازم را انجام دهید.

تا زمان درمان PID و از بین رفتن همه ی علائم نباید رابطه جنسی برقرار کنید. معمولا داروهای آنتی ‌بیوتیک می توانند این بیماری را درمان کنند. در بعضی مواقع نادر ممکن است پزشک جراحی را پیشنهاد کند. معمولا اگر بیمار به درمان آنتی ‌بیوتیکی پاسخ ندهید یا آبسه پاره شود، نیاز به جراحی خواهد داشت.

داروهای آنتی بیوتیک برای درمان التهاب لگن

متخصص زنان پس از تشخیص PID در بیمار، ابتدا برای درمان فوری این بیماری ترکیبی از داروهای آنتی‌بیوتیک را تجویز می‌کند. بعد از آماده‌ شدن جواب آزمایش‌ها و تشخیص کامل نوع عفونت، داروهایی مطابق با آن عفونت خاص برای بیمار تجویز می‌شود. به یاد داشته باشید داروهای خود را به طور کامل مصرف کنید. چون ممکن است بعد از چند روز علائم شما برطرف شود. اما در این شرایط نباید داروها را خودسرانه قطع کنید. و در این خصوص حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر در زمان بارداری دچار التهاب لگن شده‌اید یا در این ناحیه آبسه دارید، به خاطر شرایط حساس دوران بارداری احتمالا لازم است در بیمارستان بستری شوید.

آیا راه‌هایی برای پیشگیری از بیماری التهابی لگن وجود دارد؟

با استفاده از موارد زیر می‌توان تا حدودی خطر بیماری PID را کاهش داد:

• رابطه جنسی ایمن
  • آزمایش عفونت‌های مقاربتی
  • شستشوی واژن به روش صحیح

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر نشانه‌های زیر را داشتید، بیماری شما جدی است و بهتر است سریع تر به پزشک ضرورت دارد.

• احساس درد شدید زیر شکم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تب بالا
  • ترشحات غیرطبیعی واژن

لگن زنان کلینیک مهر - التهاب لگن و درمان مهم آن!

بیماری عفونت لگن به عنوان یکی از بیماری های خاموش شناخته می‌شود، چون این بیماری در عین شایع بودن معمولا علائمی ایجاد نمی‌کند. این بیماری می‌تواند بافت اسکار با نوارهایی که رشته مانند است در بافت‌ها و اندام‌ها ایجاد کند.

علائم و نشانه‌های که بیماری التهابی لگن ایجاد می کند ممکن است طیفی از شرایط خفیف تا متوسط را شامل شود. البته بعضی از زنان هم هیچ علائم و نشانه‌ای را تجربه نمی‌کنند. به همین دلیل خیلی از زنان تا وقتی که دچار مشکلاتی در روند بارداری طبیعی نشده باشند یا به دردهای مزمن و گسترده رحمی مبتلا نشوند، احتمالا متوجه ابتلا به این بیماری نخواهند شد.

اگر دچار علائم بیماری التهابی لگن شدید، باید برای تشخیص و درمان بیماری به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.