آدنومیوز و علائم مهم آن!

آدنومیوز به وضعیتی گفته می شود که در آن پوشش داخلی رحم (آندومتر) داخل دیواره عضلانی رحم (میومتر) رشد کند. این بیماری ممکن است باعث دردهای قاعدگی، احساس فشار در پایین شکم، ایجاد نفخ قبل از قاعدگی و تجربه ی پریودهای سنگین شود. اگرچه آدنومیوز یک وضعیت خوش‌خیم به حساب می آید، اما ایجاد درد مکرر و خونریزی شدید همراه با آن می تواند باعث تأثیر منفی بر کیفیت زندگی زنان شود.

اما…

آدنومیوز چیست؟

و از چه راه هایی درمان می شود؟

.jpg - آدنومیوز و علائم مهم آن!

آدنومیوز چیست و علتش کدام است؟

آدنومیوز وضعیتی است که علت دقیق آن ناشناخته است، با این وجود، با افزایش سطح استروژن همراه است. این بیماری معمولاً بعد از یائسگی (12 ماه پس از آخرین قاعدگی زن) از بین می‌رود. چون در این زمان سطح استروژن کاهش می‌یابد. نظریه‌های متفاوتی در مورد علت آدنومیوز وجود دارد، که عبارتند از:

• وجود داشتن بافت‌های اضافی در دیواره رحم قبل از تولد که در طول بزرگسالی رشد می‌کنند.
  • رشد تهاجمی بافت‌های غیر طبیعی از طریق سلول‌های آندومتر که به سمت عضلات رحم پیشروی می‌کنند. این مسئله ممکن است به دلیل برشی باشد که در زمان جراحی ( مثل زایمان به روش سزارین ) یا به صورت عملکرد طبیعی رحم ایجاد شده.
  • وجود سلول‌ های بنیادی در دیواره عضلانی رحم فرد.
  • التهاب رحمی که پس از زایمان رخ می‌دهد.

علائم آدنومیوز:

معمولا حدود یک سوم از مبتلایان به آدنومیوز هیچ علامتی ندارند. اما از جمله علائم احتمالی این بیماری شامل وراد زیر می شود:

• ایجاد دردهای شدید در دوره قاعدگی
  • خونریزی شدید در زمان پریود
  • پریود نامنظم
  • درد در زمان نزدیکی
  • دردهای لگن
  • نازایی
  • بزرگ شدن رحم
  • نفخ یا احساس پری شکم

کلینیک مهر - آدنومیوز و علائم مهم آن!

عوامل خطر آدنومیوز:

هر چند علت دقیق آدنومیوز ناشناخته است. با این وجود عواملی وجود دارد که باعث می شود زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار بگیرند. این عوامل عبارتند از:

• 40 یا 50 سالگی ( دوران قبل از یائسگی )
  • بچه دار شدن
  • جراحی رحم مثل زایمان سزارین یا جراحی برداشتن فیبروم

تشخیص آدنومیوز:

آدنومیوز معمولا  با انجام معاینه های فیزیکی و تصویربرداری تشخیص داده می‌شود.

این روش های را در ادامه برای شما شرح می دهیم:

معاینه لگن:

پزشک با انجام معاینه فیزیکی اندازه رحم شما را بررسی می کند تا متوجه شود رحم تان بزرگ شده و یا حین لمس درد می‌گیرد یا خیر. رحم بعضی افراد مبتلا به این بیماری ممکن است حتی دو یا سه برابر حد طبیعی شود. در ادامه پزشک برای تایید تشخیص و اطمینان بیشتر از روش‌های تصویربرداری استفاده می‌کند.

سونوگرافی:

سونوگرافی از راه واژن یا سونوگرافی ترنس واژینال (TVS) در تشخیص بیماری و رد سایر موارد احتمالی کمک کنند است. در این روش برای ثبت تصویر از اعضای درونی بدن از امواج صوتی استفاده می‌شود. البته تشخیص این مشکل گاهی تنها با سونوگرافی ممکن نیست و احتمالا پزشک برایتان تصاویر دیگری هم درخواست کند.

MRI :

در این روش تصویربرداری به شیوه MRI از امواج الکترومغناطیس برای ثبت تصاویری با وضوح بالا استفاده می‌شود.

مهر اصلی - آدنومیوز و علائم مهم آن!

درمان آدنومیوز

آدنومیوز معمولا بعد از یائسگی از بین می رود، به همین دلیل درمان تا حد زیادی به دوران یائسگی و زمان شروع آن بستگی دارد. از جمله راه های درمانی برای آدنومیوز عبارتند از:

داروهای ضد التهاب

ممکن است پزشک داروهای ضد التهابی را برای کنترل درد توصیه کند. با مصرف داروی ضد التهاب یک یا دو روز قبل از شروع دوران قاعدگی و مصرف آن در طول دوره پریود، جریان خون قاعدگی کاهش پیدا می کند و در نتیجه به تسکین درد کمک می شود.

داروهای هورمونی

قرص های ضد بارداری استروژن، پروژستین یا قرص های حاوی هورمون یا حلقه های واژینال می توانند خون ریزی شدید و درد بیمار را تا حدودی کاهش دهد. البته پیشگیری از بارداری فقط با پروژستین، مانند دستگاه داخل رحمی یا قرص های ضد بارداری با مصرف مداوم، اغلب منجر به آمنوره یا فقدان دوره قاعدگی می شود.

هیسترکتومی

اگر درد شدید باشد و هیچ درمان دیگری پاسخگو نباشد، ممکن است پزشک جراحی برداشتن رحم را پیشنهاد کند. البته توجه به این نکته لازم است که از بین بردن تخمدان ها برای کنترل آدنومیوز لازم نیست.

جراحی

جراحی زمانی موثر می باشد که آدنومیوز در ناحیه ای کوچکی از رحم ایجاد شده باشد. این نوع جراحی از بارداری زنان در آینده جلوگیری نمی کند. اگر بیماری ناحیه بیشتری را درگیر کند درمان هایی مانند تراشیدن و از بین بردن بافت داخلی رحم (کورتاژ آندومتر) و هیسترکتومی توصیه می شود.این درمان ها هر دو از بارداری بعدی جلوگیری می کنند.

تفاوت آدنومیوز با آندومتریوز چیست؟

هر دوی این بیماری‌ها با بافت اندومتر رحم مرتبط می باشند و هر دو باعث ایجاد دردهای شدید در زمان پریود می‌شوند. با این تفاوت که در آدنومیوز خون‌ریزی‌ های شدید بیشتر مشاهده می‌شود. تفاوت این دو بیماری در محلی است که بافت اندومتر رشد می کند چون:

• در آدنومیوز بافت مشابه اندومتر (دیواره داخلی رحم) به طور غیرطبیعی در دیواره عضلانی رحم (میومتر) رشد می‌کند.
  • در اندومتریوز بافت مشابه اندومتر در جایی خارج از رحم مثل تخمدان رشد می‌کند.

آدنومیوز و سرطان:

آدنومیوز رشد غیرطبیعی بافت رحم است. ابتلا به آدنومیوز به معنای سرطان نیست؛‌ اما پژوهش‌هایی در مورد ارتباط میان آدنومیوز و شانس مبتلا شدن به سرطان انجام شده است. نتیجه بعضی از این پژوهش‌ها نشان داده‌اند که احتمال دارد ابتلا به این بیماری یکی از عواملی باشد که ریسک ابتلا به آدنوکارسینوم رحم (یکی از انواع سرطان رحم) را تا اندازه ای افزایش دهد. البته پژوهش‌ها در این مورد کافی نیست و لازم است برای اعتماد بیشتر پژوهش‌های بیشتری انجام شود.

آدنومیوز و بارداری:

آدنومیوز معمولا زنانی را که تجربه بارداری را داشته‌اند درگیر می‌کند. این بیماری می تواند است بارداری بعدی یا حتی بارداری اول را با مشکل روبه‌رو کند. این بیماری در زمان بارداری ریسک ایجاد موارد زیر را افزایش می‌دهد:

• سقط جنین
  • بارداری زودرس

در کلینیک مهر - آدنومیوز و علائم مهم آن!

آیا آدنومیوز قابل پیشگیری است؟

خیر؛ چون این بیماری معمولا علت مشخصی ندارد، هیچ راه قطعی برای پیشگیری از ابتلا به آن وجود ندارد؛‌ اما می‌توان با کمک بعضی راهکارهای خانگی تا حدودی علائم آن را کنترل کرد راه هایی همچون:

• مصرف مسکن‌ها
  • استفاده از کیسه آب گرم
  • رعایت رژیم غذایی سالم

در بیماری آدنومیوز چه زمانی باید از پزشک کمک گرفت؟

در آدنومیوز با بروز هر یک از موارد زیر لازم است که از پزشک کمک گرفت:

• خونریزی خیلی شدید پریود
  • درد شدید
  • درد در زمان نزدیکی
  • احساس پری یا سنگینی در شکم

آدنومیوز یا Adenomyosis یکی از بیماری‌های زنان است. این بیماری معمولا خودش را با درد و خونریزی شدید در زمان پریود نشان می‌دهد. این بیماری معمولا خطرناک نیست، اما با این حال می‌تواند باعث کاهش کیفیت زندگی و اختلال در عملکرد روزمره فرد شود.