توده سفت در سینه خطرناک است؟

توده سفت در سینه به ناحیه‌ متورم، دردناک یا بدون درد در بافت سینه گفته می شود. این عارضه یک علامت شایع می باشد و ممکن است خوش خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) باشد. توده‌های خوش خیم پستان شامل فیبروآدنوم (تومورهای غیر سرطانی)، کیست یا تغییرات بافت پستان مربوط به نوسانات هورمونی یا عفونت هستند. این توده‌ها معمولاً با سرطان سینه ارتباط ندارند و اغلب نیازی به مراقبت و درمان فوری پزشکی ندارند.

اما توده سینه چیست؟

کدام توده ها نشان دهنده ی سرطان سینه اند؟

آی توده های سفت در سینه خطرناک است؟

و چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد؟

سینه کلینیک مهر - توده سفت در سینه خطرناک است؟

تود‌ه سینه چیست؟

توده سینه برآمدگی یا تورم موضعی در پستان است. این توده با بافت پستانی اطراف آن یا با بافت پستانی همان محل در پستان دیگر، متفاوت است. علل متعددی برای ایجاد توده‌های پستانی وجود دارد، اغلب آن‌ها سرطانی نبوده و خطری ندارند.

علل توده‌ها می‌تواند ضربه خوردن، عفونت،  فیبروآدنوم، کیست، نکروز چربی، یا سینه‌های حاوی بافت فیبروکیستیک باشد. توده های پستانی هم در میان زنان و هم در میان مردان شایع است.

انواع توده های سینه

بعضی از توده‌های سینه در لمس حاشیه مشخصی دارند، در حالی که بقیه مثل یک ناحیه بافتی ضخیم شده هستند:

کیست‌ سینه:

کیست سینه یک فضای غشادار پر از مایع و غیرسرطانی یا خوش‌خیم می باشد. معمولا در لمس صاف و انعطاف پذیر در زیر پوست احساس می‌شود. ایجاد کیست‌های سینه در زنان بالای ۵۰ سال نادر هستند. کیست‌های کوچک می تواند بر روی بقیه بافت‌های سینه فشار آورده و موجب احساس درد گردد.

آبسه:

آبسه‌ها سرطانی نبوده و معمولا توسط باکتری‌ها به وجود می آیند. پوست سینه بر روی ناحیه آبسه قرمز شده و در لمس امکان دارد گرم یا سفت باشد، همچنین میتواند دردناک باشند. زنانی که شیردهی دارند ریسک ابتلا به آبسه در آن ها بیشتر است.

 

آدنوم:

رشد غیرطبیعی بافت غده‌ای در سینه می باشد. فیبروآدنوما رایج‌ترین نوع آدنوما در سینه بوده و بیشتر زنان با سن کمتر از ۳۰ سال را درگیر می‌کند اما امکان دارد در زنانی با سن بالاتر نیز دیده شود. این توده‌ها معمولا سرطانی نیستند.

توده‌های سرطانی:

معمولا شکل نامنظمی دارند و چسبیده به پوست یا بافت‌های عمقی داخل سینه به نظر می‌رسد. سرطان سینه، مخصوصا در مراحل اولیه، دردناک نیست.

نکروز چربی و لیپوم   :

به تخریب یا تجزیه بافت چربی سینه، نکروز چربی می گویند که ممکن است باعث ایجاد توده‌هایی غیرسرطانی شود.

علائم وجود توده سفت در سینه

توده سینه می تواند سفت یا متفاوت از بقیه بافت سینه باشد. علاوه بر این ممکن است نامنظم یا گرد و متحرک یا ثابت باشد. گاهی‌اوقات، متوجه می‌شوید که توده پستانی به لمس حساس بوده یا باعث تغییر نوک سینه شده است (مثل چرخش نوک سینه به سمت داخل و وجود ترشحات شفاف یا خونی).

توده‌های سرطانی در ابتدا کوچک بوده و هیچ علامتی ندارند، اما می‌توان آن‌ها را با تست‌های غربالگری تشخیص داد. زمانی که سرطان پیشرفت می‌کند، یک توده سفت با لبه‌های نامنظم به وجود می آید. برخلاف توده‌های خوش‌خیم، این توده سرطانی را نمی‌توان با انگشت‌های دست حرکت داد.

توده‌های سرطانی معمولا دردناک نخواهند بود. آن‌ها اغلب در قسمت بالایی سینه و نزدیک زیر بغل دیده می‌شوند، اما می‌توانند در نوک پستان یا نیمه پایین سینه هم به وجود آیند.

 

سفت در سینه کلینیک مهر - توده سفت در سینه خطرناک است؟

زمان مراجعه به پزشک برای توده سفت در سینه

اگر موارد زیر مشاهده گردد، برای ارزیابی و تشخیص بیشتر باید به پزشک مراجعه نمود:

  • وجود توده پستانی سفت که نمی‌توان آن را با انگشت حرکت داد
  • وجود توده سفت در سینه که پس از چهار تا ۶ هفته از بین نرفته باشد
  • ناهموار بودن سطح توده
  • تغییر پوست سینه، مثل پوسته پوسته شدن ، قرمزی یا فرورفتگی

چنانچه توده پستانی با علائم زیر همراه باشد، باید به دنبال مراقبت اورژانسی بود:

  • ترشحات خونی از نوک سینه
  • فرورفتگی نوک سینه
  • تب
  • تورم غدد زیر بغل

ممنونت میشیم با امتیاز دادنت به ما انرژی مثبت بدی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *