لاپاراسکوپی _کلینیک مهر

لاپاراسکوپی به همراه ویدئوی عمل، هزینه و مزایا

مقدمه:

لاپاراسکوپی یکی از مدرن ترین شیوه های جراحی است و بانوانی که دچار کیست تخمدان میشوند و یا به هردلیلی نیاز به جراحی بر روی رحم و مثانه خود را دارند، تمایل بسیار زیادی به این شیوه جراحی دارند. در این روش بیمار در زمان خیلی کمتری نسبت به جراحی باز میتواند به زندگی عادی خود برگردد، زمان کمتری در بیمارستان میماند، جای بخیه خیلی کوچکتری بر روی شکمش میماند و درد کمتری حس کند.

3 - لاپاراسکوپی به همراه ویدئوی عمل، هزینه و مزایا

لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی نوعی جراحی است که مشکلات شکم یا دستگاه تناسلی زنان را بررسی می کند. در جراحی لاپاراسکوپی از یک لوله نازک به نام لاپاراسکوپ استفاده می شود که از طریق یک برش کوچک وارد شکم می شود.

این برش یک بریدگی کوچک است که در طول جراحی روی پوست ایجاد می شود و سر این لوله یک دوربین به آن متصل است که تصاویر را به مانیتور ویدئویی ارسال می کند.

این به جراح اجازه می دهد تا داخل بدن را بدون آسیب جدی به بیمار مشاهده کند.

دلایل لاپاراسکوپی زنان:

لاپاراسکوپی می تواند برای تشخیص، درمان یا هر دو مورد استفاده قرار گیرد. یک روش تشخیصی گاهی اوقات می تواند به درمان تبدیل شود.

برخی از دلایل لاپاراسکوپی تشخیصی عبارتند از:

• درد لگنی غیر قابل توضیح
  • ناباروری غیر قابل توضیح
  • سابقه عفونت لگن

شرایطی که ممکن است با استفاده از لاپاراسکوپی تشخیص داده شوند عبارتند از:

• اندومتریوز
  • فیبروئید رحم
  • کیست یا تومور تخمدان
  • حاملگی خارج رحمی
  • آبسه لگن یا چرک
  • چسبندگی لگن یا بافت اسکار دردناک
  • ناباروری
  • بیماری التهابی لگن
  • سرطان های تولید مثل

مهر اصلی - لاپاراسکوپی به همراه ویدئوی عمل، هزینه و مزایا

برخی از انواع درمان لاپاراسکوپی عبارتند از:

1. هیسترکتومی یا برداشتن رحم
  2. برداشتن تخمدان ها
  3. برداشتن کیست تخمدان
  4. برداشتن فیبروم
  5. مسدود کردن جریان خون به فیبروم
  6. فرسایش بافت آندومتر، که یک درمان برای اندومتریوز است
  7. حذف چسبندگی
  8. معکوس کردن یک جراحی پیشگیری از بارداری به نام بستن لوله ها
  9. روش Burch برای بی اختیاری ادرار
  10. تعلیق طاق برای درمان افتادگی رحم
کم خطر ترین جراحی دنیا در ایران

فواید لاپاراسکوپی برای زنان:

از جمله فواید لاپاراسکوپی می توان به موارد زیر اشاره کرد که:

• این روش ممکن است برای تشخیص بارداری و یا درمان استفاده شود
  • با جراحی لاپاراسکوپی تشخیص رشد فیبروم در داخل یا خارج رحم و بررسی بیشتر فیبروم ها غیر سرطانی بسیار آسان می شود.
  • کیست های تخمدان، کیسه های پر از مایع که در داخل یا روی سطح تخمدان تشکیل می شوند وآندومتریوز وضعیتی که در آن بافتی که به طور معمول رحم را می پوشاند، که خارج از آن رشد می کند را می توان با لاپاراسکوپی به راحتی مشاهده کرد.
  • بررسی افتادگی لگن با لاپاراسکوپی وضعیتی که در آن اندام های تناسلی به داخل یا خارج از واژن می افتند.
  • انجام هیسترکتومی ممکن است برای درمان سرطان، خونریزی غیرطبیعی یا سایر اختلالات انجام شود.
  • بستن لوله ها توسط لاپاراسکوپی روشی که برای جلوگیری از بارداری با انسداد لوله های فالوپ زنان استفاده می شود.
  • درمان بی اختیاری، نشت تصادفی یا غیر ارادی ادرار.

66 - لاپاراسکوپی به همراه ویدئوی عمل، هزینه و مزایا

در حین لاپاراسکوپی چه اتفاقی می افتد؟

جراحی لاپاراسکوپی معمولاً در بیمارستان یا کلینیک انجام می شود و شامل مراحل زیر است:

•     لباس ها را درآورده و لباس بیمارستان می پوشید.
  •     روی میز عمل دراز خواهید کشید.
  •     بیشتر لاپاراسکوپی ها در حالی که تحت بیهوشی عمومی هستید انجام می شود. بیهوشی عمومی دارویی است که شما را بیهوش می کند. این اطمینان را ایجاد می کند که در طول جراحی هیچ دردی احساس نخواهید کرد. دارو را از طریق یک خط داخل وریدی (IV) یا با استنشاق گازهای ماسک توسط متخصص بیهوشی این دارو را به شما داده می شود.
  •     اگر بیهوشی عمومی به شما داده نشود، دارویی در شکم شما تزریق می شود تا ناحیه را بی حس کند تا دردی احساس نکنید.
  •     هنگامی که شما بیهوش هستید یا شکم شما کاملا بی حس شده است، جراح شما یک برش کوچک درست زیر ناف شما یا نزدیک آن ناحیه ایجاد می کند.
  •     لاپاراسکوپ، یک لوله نازک با یک دوربین متصل، از طریق برش وارد می شود.
  •     در صورت نیاز به پروب یا سایر ابزارهای جراحی ممکن است برش های کوچک بیشتری ایجاد شود. پروب یک ابزار جراحی است که برای کشف نواحی داخلی بدن استفاده می شود.
  •     در طی این عمل، نوعی گاز به شکم شما وارد می شود. این باعث گشاد شدن ناحیه می شود و جراح می تواند داخل بدن شما را راحت تر ببیند.
  •  جراح لاپاراسکوپ را در اطراف ناحیه حرکت می دهد. او تصاویر شکم و اندام های لگن را روی صفحه کامپیوتر مشاهده می کند.
  •  پس از انجام عمل، ابزار جراحی و بیشتر گاز خارج می شود. برش های کوچک بسته خواهد شد.
  •  شما به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد.
  •  ممکن است تا چند ساعت پس از لاپاراسکوپی احساس خواب آلودگی و یا حالت تهوع داشته باشید.

شیوه مدرنی از جراحی

آمادگی قبل از جراحی لاپاراسکوپی زنان

• آماده سازی بستگی به نوع جراحی دارد. ممکن است به آزمایش‌های تصویربرداری نیاز داشته باشید، یا ممکن است پزشک دستور ناشتا بودن یا تنقیه بدهد.
  • در مورد هر دارویی که مصرف می کنید به پزشک خود بگویید. این شامل داروها و مکمل های بدون نسخه می شود. ممکن است لازم باشد قبل از عمل آنها را متوقف کنید.
  • حتماً همراه داشته باشید، از یکی از دوستان خود بخواهید که بعد از عمل جراحی شما را تحویل بگیرد یا برای سرویس ماشین برنامه ریزی کنید. شما اجازه نخواهید داشت خودتان رانندگی کنید.
  • علاوه بر این، باید لباس های گشاد بپوشید. ممکن است بعد از جراحی شکم شما کمی درد داشته باشید.

بهبودی پس از لاپاراسکوپی:

• پس از پایان عمل، پرستاران علائم حیاتی شما را تحت نظر خواهند داشت. تا زمانی که بیهوشی از بین برود، در دوران نقاهت خواهید ماند. تا زمانی که خودتان نتوانید ادرار کنید رها نمی شوید. مشکل در ادرار کردن یکی از عوارض جانبی احتمالی استفاده از کاتتر است.
  • زمان بهبودی متفاوت است. این مسئله بستگی به این دارد که جراحی چه روشی انجام شده است. ممکن است چند ساعت پس از جراحی آزادانه به خانه بروید. همچنین ممکن است مجبور شوید یک یا چند شب در بیمارستان بمانید.
  • پس از جراحی، ناف شما ممکن است حساس باشد. ممکن است کبودی روی شکم شما وجود داشته باشد. گاز درون شما می تواند باعث درد در سینه، شانه های شما شود. همچنین این احتمال وجود دارد که در بقیه روز احساس تهوع داشته باشید.
  • قبل از رفتن به خانه، پزشک دستورالعمل هایی را در مورد نحوه مدیریت عوارض جانبی احتمالی به شما می دهد. پزشک ممکن است برای جلوگیری از عفونت، داروهای ضد درد یا آنتی بیوتیک تجویز کند.

22 - لاپاراسکوپی به همراه ویدئوی عمل، هزینه و مزایا

عوارض جراحی لاپاراسکوپی

تحریک پوست و عفونت مثانه از عوارض جانبی رایج این روش است.

عوارض جدی تر نادر است. با این حال، آنها عبارتند از:

• آسیب به رگ خونی شکمی، مثانه، روده، رحم و سایر ساختارهای لگنی
  • آسیب عصبی
  • واکنش های آلرژیک
  • چسبندگی ها
  • لخته شدن خون
  • مشکلات ادرار کردن

شرایطی که خطر عوارض را افزایش می دهد عبارتند از:

• جراحی قبلی شکم
  • خیلی لاغر بودن
  • آندومتریوز شدید
  • عفونت لگن
  • بیماری مزمن روده

نکته مهم این است که:

گازی که برای پر کردن حفره شکمی استفاده می شود نیز در صورت ورود به رگ خونی می تواند عوارضی ایجاد کند.

در دوران نقاهت به بدن خود توجه زیادی داشته باشید. هر گونه عوارض جانبی را که تجربه می کنید یادداشت کنید و با پزشک خود در میان بگذارید.

55 - لاپاراسکوپی به همراه ویدئوی عمل، هزینه و مزایا

پیشرفت در لاپاراسکوپی

گاهی اوقات از جراحی رباتیک برای لاپاراسکوپی زنان استفاده می شود. بازوهای رباتیک از دست انسان استوارتر هستند. آنها همچنین ممکن است در دستکاری های خوب بهتر باشند.

میکرولاپاراسکوپی روش جدیدتری است. حتی از محدوده های کوچکتر استفاده می کند. این روش را می توان با بی حسی موضعی در مطب پزشک انجام داد. در این روش شما کاملاً بیهوش نخواهید شد.

بهترین گزینه برای بانوانی که میخواهند جراحی شکمی انجام دهند، جراحی لاپاراسکوپی است. در این روش هم جراح میتواند بهترین عملکرد را داشته باشد و هم بیمار میتواند خیلی سریعتر به زندگی عادی خود بازگردد و درد کمتری حس کند. اما نکته بسیار مهم این است که باید پزشک مناسبی را برای این کار انتخاب کنید. ما به شما بهترین جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی را در کلینیک مهر پیشنهاد میکنیم.

منبع