کیست سینه، آیا خطرناک است؟

کیست سینه (فیبروستیک سینه) یکی از عارضه ‌های شایع است. این عارضه معمولاً برای زنان اتفاق می‌افتد و می‌تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند. با ایجاد فیبروستیک سینه، فرد دچار ترس و نگرانی می شود و تصور میکند دچار سرطان پستان شده است. اما این کیست با وجود ایجاد درد و ناراحتی،  معمولاخطرناک نیست و حتی ریسک ابتلا به سرطان سینه را هم زیاد نمی‌کند.

اما…

کیست سینه چیست؟

و چطور درمان می شود؟

کیست کلینیک مهر - کیست سینه، آیا خطرناک است؟

کیست سینه چیست؟

کیست سینه کیسه ‌هایی اند پر از مایع که در داخل پستان ایجاد می شوند. آن‌ ها می‌ توانند در هر دو پستان به وجود بیاید. البته کیست‌ های سینه معمولاً غیرسرطانی و خوش‌خیم اند و نیازی به نگرانی و درمان ندارند، مگر اینکه کیست به وجود آمده بزرگ، دردناک و آزاردهنده باشد.

کیست پستان در خانم‌ ها در هر سنی ممکن است به وجود بیاید، اما ایجاد این کیست ها معمولاً در بین خانم های ۳۵ تا ۵۰ ساله شیوع بیشتری دارند. علاوه بر این زنان یائسه ‌ای که هورمون‌ درمانی انجام می دهند نیز مستعد ایجاد این کیست ها میشوند.

علائم كيست سينه:

علائم و نشانه های کیست سینه معمولا شامل این موارد است :

• به وجود آمدن یک توده گرد یا بیضی شکل که معمولا به راحتی قابل حرکت است و لبه های مشخص دارد.
  • مشاهده ی ترشح از نوک پستان، ممکن است این ترشح بی رنگ ، زرد ، کاهی رنگ یا قهوه ای تیره باشد
  • احساس درد یا حساسیت به لمس پستان در ناحیه توده سینه
  • افزایش اندازه توده ی ایجاد شده و حساسیت به لمس پستان درست قبل از پریود
  • کاهش پیداکردن اندازه توده سینه و رفع سایر علائم آن بعد از پریود

کیست سینه کلینیک مهر - کیست سینه، آیا خطرناک است؟

انواع کیست سینه:

معمولاً تشخیص نوع کیست‌ سینه برای بیماران به طور قطعی ممکن نیست و پزشکان این کار را با بررسی بافت‌های استخراج شده از کیست انجام می دهند و به یک نتیجه‌ی کلی در مورد نوع آن می رسند.

انواع مختلفی از کیست ‌های غیرسرطانی در سینه قابل مشاهده اند. توده ‌های غیرسرطانی موجود در بافت سینه به چند طبقه ی کلی تقسیم می شوند:

1.فیبروستیک

2.فیبرودنوماس

1. پاپیلوماس

4.کیست پستان

علل و دلایل ایجاد کیست سینه:

علت اصلی ایجاد این عارضه، هنوز مشخص نشده اما متخصصان اعتقاد دارند، هورمون‌های مرتبط با غدد جنسی (که در خانم‌ها شامل استروژن و پروژسترون می‌شود) می تواند یکی از دلایل ایجاد این تغییرات و بروز کیست سینه باشد.

به نظر می‌رسد استروژن نقشی کلیدی در ایجاد عارضه‌ی فیبروستیک و به وجود آمدن کیست سینه دارد. و حتی این فرض وجود دارد که بیماران مبتلا به این عارضه دارای بافتی حساس نسبت به هورمون استروژن باشند.

پزشکان پس از مطالعه سوابق پزشکی بیماری و معاینه پستان‌های فرد ممکن است برای او انجام ماموگرافی یا سنوگرافی را توصیه کنند، و براساس تست های تصویر برداری ممکن است انجام بیوپسی پستان برای فرد توصیه شود.

مهر اصلی - کیست سینه، آیا خطرناک است؟

تشخیص کیست سینه:

تشخیص کیست سینه معمولاً اینگونه است که در مرحله‌ی ابتدایی توسط خود فرد انجام می‌شود. به این صورت که افراد ممکن است توده یا تغییراتی را در بافت سینه‌ی خود احساس کنند اما تشخیص نهایی و اصلی بر عهده‌ی پزشک متخصص است.

روند تشخیص شامل موارد زیر است:

1.آزمایش بالینی پستان:

در طی این آزمایش پزشک ناحیه‌ی سینه فرد را مشاهده می‌کند تا تغییرات غیرعادی ایجاد شده در بافت آن را تشخیص دهد. اگر احتمال ابتلا به کیست سینه وجود داشته باشد معمولاً پزشک از فرد مبتلا می‌خواهند  ابتدا چند هفته صبر کرده و سپس دوباره در مرحله‌ای دیگر از چرخه‌ی قاعدگی، برای آزمایش تغییرات کیست اقدام کند.

2.ماموگرافی :

اگر پزشک بافتی غیرعادی در سینه فرد مشاهده کند، برای تشخیص دقیق‌تر آن از ماموگرافی استفاده خواهد شد. ماموگرافی روشی برای عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس است که بر بافت سینه متمرکز می‌ شود.

3.سونوگرافی:

در این روش برای ایجاد تصویر از بافت درونی سینه از امواج صوتی استفاده می‌شود. معمولاً روش‌های سونوگرافی و ماموگرافی هر دو با هم برای تشخیص عارضه‌ی کیست سینه تجویز می‌شوند. سونوگرافی برای تشخیص اینکه کیست حاوی مایع است یا نیست استفاده می‌شود.

4.بیوپسی سینه:

اگر نتیجه ی عکس‌برداری‌های ماموگرافی و سونوگرافی عادی باشد اما پزشک هنوز از بی‌خطر بودن کیست مطمئن نباشد، برای اطمینان کامل از روش بیوپسی استفاده می‌کند. در روش بیوپسی، قسمتی از بافت و مایع درون کیست، برای آزمایشات دقیق‌تر برداشته می‌شود. برای تشخیص دقیق محل توده، از تصویرهای به‌دست‌آمده از ماموگرافی استفاده می کنند.

درمان کیست های سینه:

کیست های ساده پستان اگر علائم خاصی نداشته باشند معمولا نیازی به درمان ندارند . بسیاری از کیست ها خود به خود بدون درمان و با گذشت زمان از بین می روند. با این حال اگر این عارضه از بین نرود، ممکن است به مرور اندازه آن بزرگ تر شود و علائم آن موجب آزار بیمار بشود ، در این شرایط اقدامات درمانی زیر انجام می شود :

• آسپراسیون با سوزن ظریف : در شرایطی که در طی فرایند تشخیص کیست به وسیله سوزن، مایع خارج شده باعث تخلیه کیست شود و پزشک متوجه ایجاد علائم خاصی در بیمار نباشد، کل کیست ها با کمک این روش تخلیه می شوند .

• درمان با هورمون : استفاده کردن از قرص های ضد بارداری برای تنظیم نمودن چرخه قاعدگی، احتمال دارد به کاهش عود کیست سینه کمک کند . اما به دلیل عوارض جانبی قابل توجه ، مصرف قرص های ضد بارداری یا سایر دارو های هورمونی مثل تاموکسیفن، معمولا تنها در خانم هایی که علائم بسیار شدید دارند، تجویز می شود . البته قطع هورمون درمانی بعد از یائسگی هم ممکن است باعث جلوگیری از بروز کیست سینه شود .
  • جراحی: معمولا انجام روش جراحی برای خارج کردن کیست های پستان رایج نیست به در مواردی که این کیست ها باعث بروز علائم غیر معمول در فرد شوند، به شکلی که شیوع و گسترش آنها در بافت پستان شدید باشد و یا کیست ها حاوی خون باشند .

سیه کلینیک مهر - کیست سینه، آیا خطرناک است؟

چه چیزی باعث به وجود آمدن کیست سینه می شود؟

هر چند هنوز علت دقیق تشکیل کیست پستان مشخص نیست. اما احتمال دارد دلیل ایجاد این ساختار به دلایل هورمونی، روانی، محیطی و تغذیه مرتبط باشد. نظراتی در این زمینه وجود دارد که بر اساس آن استروژن اضافی در بدن ممکن است باعث رشد بافت سینه و تشکیل کیست شود.

آیا کیست سینه در زمان بارداری خطرناک است؟

از آنجایی که در دوران بارداری به دلیل افزایش ترشح هورمون های بدن، ممکن است اندازه کیست ‌های سینه کمی بزرگ ‌تر از قبل شوند، اما در شرایطی که سونوگرافی و رادیولوژی، ساده بودن کیست ها را تأیید کنند، دیگر جای نگرانی نیست و هیچ خطری متوجه مادر و جنین نمی‌شود و این مسئله در بارداری و شیردهی هم اختلالی ایجاد نمی کند.

کیست سینه کیسه‌ هایی پر شده از مایع در درون بافت سینه هستند. این کیست ها معمولا خوش خیم و غیر سرطانی اند. گاهی فقط یک عدد از این کیست‌ ها تشکیل می‌ شود ولی گاهی ممکن است تعداد زیادی از آنها ایجاد شود و فرد را درگیر کند. امکان تشکیل آنها در یکی از سینه‌ ها و یا حتی هر دو سینه ی فرد وجود دارد .

این عارضه در سنین مختلف رخ می دهد اما در زنان پیش از سن یائسگی، یعنی بین سن سی و پنج تا پنجاه سالگی بیشتر رایج است. اما باید توجه داشت که همه‌ زنان در همه‌ گروه‌ های سنی می‌ توانند به این مسئله مبتلا شوند . همچنین پس از یائسگی در زنانی که هورمون درمانی انجام می‌ دهند هم ممکن است به کیست سینه دچار شوند