آمپول ضد بارداری آیا تاثیر گذار است!؟

احتمالا شما هم در مورد آمپول ضد بارداری شنیده‌اید. این آمپول‌ها انواع مختلفی داشته، اما مکانیزم آنها یکسان است و همه شان در پیشگیری از بارداری موثر اند.

در این روش نیاز به اقدام و پیگیری روزانه نیست و باعث می شود درد و خونریزی پریود کمتر شود اما بسته به نوع آن ماهی یک بار یا هر سه ماه یک بار باید دوباره تزریق صئرت گیرد.

اما آمپول ضد بارداری چیست؟

نحوه استفاده از آن چگونه است؟

بهترین زمان برای استفاده از آمپول ضد‌بارداری چه زمانی است؟

 

از بارداری - آمپول ضد بارداری آیا تاثیر گذار است!؟

آمپول ضد بارداری چیست؟

آمپول ضدبارداری از جمله رایج ترین روش‌های پیشگیری از بارداری می باشد. هر چند استفاده از آمپول های جلوگیری از بارداری نسبتا ساده است و تا مدتی قابل توجه بعد از تزریق، قابلیت پیشگیری از بارداری را دارند، اما احتمال دارد باعث ایجاد عوارض متفاوتی در افراد مصرف کننده شوند.

آمپول ضد بارداری با آزاد نمودن هورمون پروژستین، باعث سرکوب کردن تخمک گذاری می‌شود، علاوه بر این باعث جلوگیری از بارور کردن تخمک‌های فرد می شود.

 

نحوه استفاده از آمپول ضد بارداری:

قبل از تزریق آمپول ضد بارداری پروژسترون، شما باید توسط دکتر زنان معاینه شوید. آمپول ضد بارداری معمولا بر روی باسن و یا بازو تزریق می‌شود. برای بار اول تزریق این آمپول، با توجه به زمان تزریق، احتمالا متخصص زنان به شما پیشنهاد کند که تا یک هفته از دیگر روش‌های پیشگیری مثل کاندوم استفاده کنید. اما در دوره‌های تزریق بعدی نیازی به استفاده از روش های پیشگیری ثانویه نیست.

اگر آمپول ضد بارداری پروژسترون را در ۵ روز اول چرخه قاعدگی خود تزریق کنید، بلافاصله باعث پیشگیری از بارداری شدن شما می شود. علاوه بر این اگر تزریق آمپول ضد بارداری خود را در هر روز دیگری از چرخه قاعدگی خود انجام بدهید، بهتر است که به مدت ۷ روز از سایر روش‌های پیشگیری از بارداری همچون کاندوم استفاده کنید.

 

پیشگیری از بارداری - آمپول ضد بارداری آیا تاثیر گذار است!؟

 

بهترین زمان برای استفاده از آمپول ضد‌بارداری:

اگر باردار نیستید، می‌توانید در هر روزی از چرخه قاعدگی که بخواهید آمپول را تزریق کنید. تزریق آمپول در ۵ روز اول چرخه قاعدگی تاثیرگذار است و به‌سرعت از بارداری جلوگیری می‌کند؛ اما اگر تزریق را در روزهای دیگر ماه انجام دادید، بهتر است تا ۷ روز بعد از تزریق از روش‌های پیشگیری مطمئن دیگر مثل کاندوم‌های زنانه یا کاندوم‌های مردانه استفاده کنید.

 

خانم‌هایی که به‌تازگی زایمان کرده‌اند هم اگر شیردهی نداشته باشند می‌توانند هر زمان که تمایل داشته باشند آمپول ضدبارداری تزریق کنند. خانم‌های شیرده باید حداقل ۶ هفته بعد از زایمان صبر کنند.

تزریق آمپول می تواند در روز ۲۱ بعد از زایمان و قبل از آن، به‌سرعت از بارداری جلوگیری کند. اما اگر تزریق بعد از روز ۲۱ روز انجام شود لازم است تا ۷ روز بعد از تزریق از روش‌های دیگر پیشگیری هم استفاده کند.

تزریق آمپول ضدبارداری بعد از سقط‌جنین هم مشکلی ایجاد نمی کند و بلافاصله بعد از تزریق آن، جلوگیری اتفاق می‌افتد. اما اگر تزریق پس از روز پنجم سقط انجام شده باشد، لازم است تا ۷ روز بعد از آن از روش‌های دیگر ضدبارداری هم استفاده شود.

انواع آمپول ضد بارداری:

آمپول‌های ضدبارداری توسط برندهای مختلفی تولید شده و بر اساس زمانی که اثر بخشی که دارد به چند نوع مختلف تقسیم‌ بندی می‌شوند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

 

آمپول ضد‌بارداری یک ماهه:

به این آمپول‌ها، که به آن ها آمپول های ضدبارداری ترکیبی هم می گویند، تنها حدود ۱ ماه کارایی دارند و بعد از گذشت ۲۸ تا ۳۰ روز باید دوباره تمدید شوند. به دلیل کوتاه ‌بودن بازه اثربخشی این آمپول، گاهی افراد ممکن است تزریق مجدد آن را فراموش کنند و این باعث می‌شود اثربخشی آمپول برای آن ها کم شود.

 

آمپول ضدبارداری دو ماهه:

این آمپول‌ها تا ۸ هفته از باردار شدن پیشگیری می‌کنند و پس از گذشت این زمان، برای جلوگیری از بارداری ناخواسته باید دوباره تزریق آن‌ها تمدید شود.

 

آمپول ضد‌بارداری سه ماهه:

این آمپول‌ها می‌توانند تا مدت ۱۲ هفته از باردار شدن پیشگیری کنند اما بعد از گذشت این مدت ‌زمان لازم است دوباره تزریق انجام شود.

 

مزایا و کاربرد آمپول های ضد بارداری چیست؟

از مهم‌ترین مزایای آمپول‌های ضدبارداری می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • دیگر نیازی به پیشگیری روزانه نیست.
  • پیشگیری از بارداری در رابطه جنسی تاثیری ندارد.
  • روش بسیار موثری است.
  • با استفاده از آن درد و گرفتگی در طول دوره پریود کاهش پیدا می‌کند.
  • خونریزی قاعدگی کمتر می‌شود.
  • ممکن است خطر ابتلا به سرطان اندومتر را کمتر کند.

مهر اصلی 2 - آمپول ضد بارداری آیا تاثیر گذار است!؟

 

عوارض آمپول های ضد بارداری:

مهم‌ترین عوارض این آمپول‌ها عبارت‌اند از:

  1. بعد از استفاده از آمپول های ضدبارداری ممکن است بازگشت به باروری تاخیر داشته باشد. حتی گاهی حدود ۱۰ ماه یا بیشتر از آن طول می‌کشد تا دوباره تخمک‌گذاری شروع شود. پس اگر قصد دارید در یک سال آینده باردار شوید، این روش برای شما مناسب نیست.
  2. این روش در برابر بیماری‌های مقاربتی محافظتی انجام نمی دهد.
  3. این آمپول‌ها بر روی تراکم مواد معدنی استخوان تاثیراتی می‌گذارند. به همین خاطر سازمان غذا و دارو توصیه می‌کند که بیش از دو سال از این آمپول‌ها استفاده نکنید. چون ریسک خطر پوکی استخوان و شکستگی استخوان را در سنین بالا افزایش می‌دهد.
  4. آمپول های ضدبارداری عوارضی هم دارند که شایع بوده و معمولا بعد از چند ماه برطرف می‌شوند. این عوارض عبارت‌اند از:
  • درد شکم
  • نفخ
  • کاهش علاقه به رابطه جنسی
  • افسردگی
  • افزایش وزن
  • آکنه
  • تغییرات اشتها
  • موهای زائد روی صورت و بدن
  • ریزش مو
  • سرگیجه
  • سردرد
  • پریودهای نامنظم و خونریزی ناگهانی
  • عصبی شدن
  • ضعف و خستگی

 

سوالات متداول:

قیمت آمپول ضد بارداری چه میزان است؟

قیمت آمپول ضدبارداری باتوجه‌به برند و کشور سازنده آن متغیر است. علاوه بر این قیمت آمپول ضد بارداری سه ماهه به نسبت آمپول یک ماهه تفاوت دارد. برای اطلاع از قیمت دقیق و به روز این آمپول باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

 

آمپول ضد بارداری تا چه اندازه تاثیر دارد؟

اثربخشی آمپول های ضدبارداری زیاد است و به ۹۹٪ می رسد. به همین دلیل نسبت به بسیاری از روش‌های دیگر تاثیر بالاتری دارد.

 

آیا بعد از اتمام دوره آمپول ضد بارداری می توان باردار شد؟

بله اما اگر قصد بارداری تا یک سال آینده را دارید، نباید از این روش جلوگیری استفاده کنید. چون در بیشتر افراد بعد از اتمام دوره این آمپول تقریبا ۱۰ ماه یا حتی بیشتر از آن نمی‌توان باردار شد. به همین خاطر بهتر است با نظر پزشک از روش دیگری برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

 

در صورتی که تزریق آمپول ضد بارداری در زمان مقرر فراموش شود چه اتفاقی میفتد؟

اگر بیش از ۲ هفته از موعد تزریق مجدد آمپول بگذرد، احتمال بارداری تا حد قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط باید برای اطمینان بیشتر از روش پیشگیری ثانویه مانند کاندوم استفاده کنید.

 

آیا آمپول های ضد بارداری از بیماری های مقاربتی جلوگیری می کنند؟

خیر روش‌های جلوگیری هورمونی نمی‌توانند از بیماری های مقاربتی جلوگیری کنند. به همین دلیل برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ ها باید از کاندوم مردانه یا زنانه استفاده کرد.

 

کلینیک مهر - آمپول ضد بارداری آیا تاثیر گذار است!؟

سطر آخر:

آمپول‌های ضد بارداری یکی از روش های پیشگیری مطمئن است که باید در موعد مقرر تکرار شوند تا موثر باشند. با کمنک این روش دیگر نیاز به انجام دیگر روش های پیشگیری از بارداری نیست اما اگر فردی بیش از 4 هفته برای تزریق آمپول جلوگیری از بارداری تاخیر داشته باشد، بهتر است تا قبل از دوز بعدی، تست بارداری انجام دهد و از کاندوم یا سایر راه های پیشگیری از بارداری غیر هورمونی استفاده کند.

ممنونت میشیم با امتیاز دادنت به ما انرژی مثبت بدی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *