تبخال تناسلی

تبخال تناسلی ، ابتلا ، درمان ، پیشگیری😲

مقدمه:

تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی، یک بیماری مقاربی و مشترک میان زنان و مردان است که هم میتواند با علامت باشد و هم بدون علامت. بهترین راه برای مقابله با این بیماری پیشگیری است. هرپس تناسلی درمان دارویی هم دارد اما هرچه از زمان ابتلا به آن بگذرد شرایط برای درمان سخت تر میشود. مادرانی که قصد انجام زایمان طبیعی دارند باید نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری داشته باشند.

1 - تبخال تناسلی ، ابتلا ، درمان ، پیشگیری😲

تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی چیست؟

هرپس تناسلی یا تبخال تناسلی یک بیماری های مقاربتی است. این بیماری واگیردار است و معمولا از طریق رابطه جنسی واژنی، دهانی یا مقعدی منتقل میشود.

علت بروز تبخال تناسلی چیست؟

این مسئله به خاطر عفونت ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس به وجود می آید. به طور کلی دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس وجود دارد:

هرپس سیمپلکس نوع اول

هرپس سیمپلکس نوع دوم

هر دو نوع ویروس سیمپلکس با مقاربت واژینال، رابطه جنسی دهانی و مقاربت مقعدی منتقل میشوند.

عفونت‌ های هرپس یا تبخال تناسلی در سه مرحله مشخص می‌ شوند :

• مرحله عفونت اولیه
  • مرحله سکون ( در این مرحله عفونت ویروسی حالت ساکن داد و هیچ نشانه‌ ای از خود بروز نمی‌ دهد)
  • مرحله عود ویروس

( هرپس تناسلی معمولا با ایجاد یک عامل تحریک کننده رخ میدهد، عاملی مانند استرس بسیار شدید، کاهش قدرت ایمنی بدن، انجام جراحی و … )

2 - تبخال تناسلی ، ابتلا ، درمان ، پیشگیری😲

عفونت تبخال تناسلی چگونه بوجود می آید؟

مراحل عفونت به شکل زیر است:

ورود به بدن:

ویروس تبخال معمولا در زمان سکس واژنی، دهانی یا مقعدی، از طریق شکاف پوست وارد بدن میشود.

این ویروس میتواند به غشای مرطوب به آلت، واژن، مجرای ادراری، دهانه رحم یا مقعد وارد شود و فرد را آلوده کند.

بعد از ورود ویروس به بدن:

بعد از اینکه ویروس تبخال به بدن وارد شد، سیستم دفاعی بدن در  مقابل این ویروس شروع به فعالیت و جدال میکند، این جدال باعث ایجاد زخم، تاول  و ورم میشود.

مهر2 - تبخال تناسلی ، ابتلا ، درمان ، پیشگیری😲

علائم تبخال تناسلی:

گاهی هرپس تناسلی هیچ علائم خاصی ندارد یا علائمش بسیار خفیف است.

اما به طور کلی ممکن است با این علائم خودش را نشان دهد:

• درد یا خارش
  • برجستگی های قرمز کوچک یا تاول های سفید کوچک
  • دمل هایی که با بهبود پیدا کردن زخم ها ایجاد میشود
  • زخم هایی که با پاره شدن تاول ها ایجاد میشوند و معمولا از آن ها خون یا چرک بیرون می آید
  • زخم های پوسته پوسته شده
  • علائمی شبیه به آنفولانزا مانند تب یا دردهای عضلانی و سردرد

محل بروز علائم تبخال تناسلی در زنان و مردان:

هرپس تناسلی در مردان و زنان در محل های متفاوتی ایجاد میشود. به عنوان مثال:

محل تبخال تناسلی در زنان:

• واژن
  • دهانه رحم
  • نواحی خارجی اندام تناسلی

محل تبخال تناسلی در مردان:

• آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • ران ها
  • مجرای ادرار

3 - تبخال تناسلی ، ابتلا ، درمان ، پیشگیری😲

درمان تبخال تناسلی:

این بیماری هیچگونه درمان صد درصدی ندارد.

و درمان ها فقط میتوانند شیوع این بیماری را کاهش دهد.

هرپس تناسلی به دو روش درمان میشود:

1.درمان دارویی:

بعضی داروهای ضد ویروسی میتوانند در تسریع زمان بهبودی زخم ها،کاهش درد و کاهش علائم دیگر کمک کنند.

بعضی داروها هم میتوانند باعث کاهش شیوع این بیماری به دیگران شوند.

2.مراقبت در منزل:

بعضی مراقبت های ساده در منزل هم میتواند باعث بهبود زودتر تبخال ها شوند مثلا استفاده از پاک کننده های ملایم، تمیز و خشک نگه داشتن محل آسیب دیده و پوشیدن لباس های نخی گشاد که به زخم ها آسیبی وارد نشود.

پیشگیری از ابتلا به تبخال تناسلی:

روش های پیشگیری از ابتلا به این ویروس همان روش جلوگیری از باقی عفونت ها و بیماری های مقاربتی است.

برای پیشگیری از این بیماری میتوان به این موارد اشاره کرد:

• پرهیز از رابطه جنسی متعدد
  • استفاده از کاندوم لاتکس

برای تشخیص هرپس تناسلی از چنین روش هایی استفاده میشود:

• نمونه برداری تاول ها
  • کشت ویروس
  • روش سرولوژیک

4 - تبخال تناسلی ، ابتلا ، درمان ، پیشگیری😲

راه‌های انتقال ویروس هرپس تناسلی:

این ویروس معمولا از این دو روش انتقال پیدا میکند:

1.انتقال ویروس تبخال تناسلی به شریک جنسی:

در صورتی داشتن رابطه جنسی مقعدی، دهانی یا وازنی اتمال اتقال تبخال به شریک جنسی وجود دارد.

2.ابتلا به ویروس در بارداری:

• خانم های که دچار تبخال تناسلی هستند ممکن است ویروس را به نوزاد خود نیز انتقال دهند.
  • در صورتی که زن باردار متوجه شود به این بیماری مبتلا شده باید حتما موضوع را با پزشک در میان بگذارد.
  • اگر مادری برای اولین بار دچار هرپس تناسلی شده باشد احتمال خطر برای جنین بیشتر میشود.
  • وقتی مادر در اواخر بارداری به ویروس تبخال آلوده شود خطر مبتلا شدن نوزاد بسیار بیشتر میشود.
  • اگر که مادر از قبل مبتلا به عفونت تبخال باشد بدنش آنتی بادی هایی برای مبارزه با ویروس دارد که میتواند از جنین نیز در مقابل این ویروس محافظت کند.
  • در صورتی که مادری در زمان زایمان مبتلا به تبخال تناسلی فعال باشد به خاطر جلوگیری از آلوده شدن نوزاد احتمالا پزشک از روش جراحی سزارین زایمان را انجام دهد.

آیا ممکن است نوزاد حتی بدون عبور از واژن به ویروس تبخال تناسلی مبتلا شود؟

احتمال این اتفاق بسیار کم است که نوزاد بدون عبور از واژن نیز به ویروس تبخال آلوده شود. اما معمولا این اتفاق زمانی رخ میدهد که کیسه آب چند ساعت قبل از تولد بترکد.

اگر خانم باردار در زمان وضع حمل دچار زخم یا علائم ” پیش در آمد ” نباشد، تولد نوزاد وی از طریق واژن امکان پذیر است.

آیا زن مبتلا به هرپس ژنیتال می تواند بچه اش را شیر دهد؟

بله، ویروس از راه شیر به نوزاد منتقل نمی شود اما بهتر است به این نکات توجه داشت که:

• اگر نوزاد با تاول یا زخم های مادر ( مثلا زخم های روی سینه ) برخورد کند، ممکن است به ویروس آلوده شود.
  • اگر مادر روی نوک سینه خود زخم های تبخالی دارد، نباید از آن سینه به بچه شیر دهد،
  • بهتر است تا وقتی که زخم ها خوب نشده ، مادر شیر خود را بدون تماس با زخم ها دوشیده و به نوزاد بدهد.

6 - تبخال تناسلی ، ابتلا ، درمان ، پیشگیری😲

مهمترین راه انتشار تبخال تناسلی چیست؟

تماس جنسی مهمترین راه انتشار و انتقال آن است.

اگر فردی به تبخال تناسلی مبتلا باشد اما هیچ علائم و نشانه ای از تبخال در دستگاه تناسلی اش نباشد باز هم ممکن است در طی رابطه جنسی بیماری به دیگری سرایت پیدا کند؟

بله ممکن است. حتی اگر فرد هیچ زخم قابل مشاهده ای نداشته باشد این بیماری ممکن است در رابطه جنسی به دیگری منتقل شود.

آیا کاندوم میتواند مانع از سرایت تبخال تناسلی شود؟

استفاده از کاندوئم میتواند تا حد زیادی احتمال ابتلا به این ویروس را کاهش دهد اما با این حال حتی با استفاده از کاندوم هم، امکان ابتلا وجود دارد.

تفاوت تبخال تناسلی و زگیل تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی معمولا به شکل تاول است اما زگیل تناسلی ظاهری نرم و گوشتی داد و در ناحیه مقعد به وجود می آید.

برای درمان تبخال تناسلی هیچ درمانی وجود نداد اما برای درمان زگیل تناسلی میشود از واکسنی به نام گارداسیل استفاده کرد.

چه مدت زمانی طول میکشد تا تبخال تناسلی بهبود پیدا کند؟

تبخال ها اول با سوزش و خارش همراه اند بعد خود را به شکل تاول و زخم نشان میدهند.

این تاول ها و زخم ها معمولا بین 7 تا 10 روز طول میکشد که از بین بروند.

آیا هرپس تناسلی فقط اعضای جنسی را درگیر میکند؟

خیر. تبخال میتواند علاوه بر اعضای جنسی، زبان، دهان، چشم، لثه، لب ها، انگشتان و قسمت های دیگر بدن را درگیر کند.

معمولا علایم تبخال تناسلی چند روز بعد از درگیر شدن فرد به بیماری خودش را نشان میدهد؟

علائم  ممکن است شدید یا خفیف باشد و معمولا 2 تا 10 روز بعد از ورود ویروس به بدن خودش را نشان میدهد.

5 - تبخال تناسلی ، ابتلا ، درمان ، پیشگیری😲

سخن آخر:

تبخال تناسلی بیماری مسری و واگیردار است و بهترین راه مقابله با آن پیشگیری است. هرچند اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود، میتوان درمان مناسبی برای آن داشت اما بازهم مشکلات زیادی را برای فرد مبتلا بوجود می آورد. بنابراین با مراجعه به پزشک جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی ماهر از بروز این بیماری جلوگیری کنید یا در صورت ابتلا بتوانید به موقع چاره اندیشی کنید