درد زایمان و زمان و علائم آن

از گذشته دردِ زایمان را یکی از لحظات بسیار دردناک و حساس توصیف می کنند. فشار شدید وضع‌حمل را نمی‌توان انکار کرد اما با راه‌کارهای متنوع و افزایش آگاهی مادر می‌توان باعث کاهش درد هنگام زایمان شد. انقباضات عضلانی رحم و فشار وارد شده بر دیواره آن سبب به‌وجود آمدن درد زایمان می‌شود. در واقع فشار نوزاد به مثانه، روده، کشیده شدن مجاری وضع‌حمل و واژن از دلایل اصلی درد هنگام تولد است و می‌توان گفت در این حالت فرایند به‌دنیا آمدن نوزاد شروع می‌شود.

اما…

درد زایمان چگونه است؟

زمان و علائم شروع درد زایمان را می شناسید؟

و آیا می دانید برای کاهش درد چه بخورید؟

 

زایمان زنان کلینیک مهر - درد زایمان و زمان و علائم آن

درد زایمان چگونه است؟

هر مادری زایمان منحصربه‌فرد خودش را تجربه می‌کند. در واقع می‌توان گفت احساس درد یک مقوله ذهنی می باشد که در هر کسی به صورت کاملا متفاوت ظاهر می گردد. بنابراین نمی‌توان شکل و شدت درد زایمان یک زن را با مادر یا خواهرش مقایسه نمود.

مهمترین نکته توجه به این مورد است که می‌توان دردهای ناشی از وضع‌حمل را با اقدامات دارویی و راه‌کارهای اصولی کنترل نمود. محققان تلاش کرده‌اند شدت درد در مراحل مختلف زایمان را اندازه‌گیری نمایند، اما بعد از بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسیدند که فشار وضع‌حمل فقط یک احساس فیزیکی نیست. بلکه می‌توان آن را تا حد زیادی تحت تاثیر عوامل ذهنی همچون خاطرات شخصی، ترس‌ها، رفتار و تجربه شما از درد دانست.

زمان شروع درد زایمان و انقباضات:

زمان شروع درد زایمان برای زنان مختلف ممکن است متفاوت باشد. در بعضی از زنان زایمان به طور طبیعی در پایان هفتۀ ۳۷ اتفاق می‌افتد و در بعضی دیگر ممکن است تا پایان هفتۀ ۴۱ نیز طول بکشد.

پس طبیعی است که زمان شروع درد زایمان برای همۀ زنان باردار یک وقت مشخص نباشد.

تشخیص دردِ زایمان:

برای تشخیص این موضوع که دردهای انتهای بارداری، ‌دردهای واقعی زایمان می باشد، ‌خانم باردار ابتدا باید بتواند دردهای واقعی و دردهای کاذب را از یکدیگر تشخیص دهد.

همچنین برای اینکه به طور تقریبی بدانید دردهایتان از چه زمانی شروع می‌شود، می‌توانید به جواب سونوگرافی سه ماهۀ اول خود ‌نگاه کنید.

در سه ماهۀ اول، پزشک زنان یا ماما بر اساس اولین روز آخرین قاعدگی‌تان تاریخ زایمان را مشخص خواهد کرد.

تاریخ زایمانتان هر تاریخی که مشخص شود، شما می‌توانید از دو هفته قبل منتظر دردهای زایمان باشید.

توجه کنید که اگر دردها و انقباضات شما شبیه درد زایمان است، اما سن بارداری شما به ۳۷ هفته نرسیده، بهتر است سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

از آنجا که در بعضی موارد، پیشگیری از زایمان زودرس امکان‌پذیر می باشد، درصورتی‌که احساس کردید دردهای زایمان شما، قبل از هفتۀ ۳۷ شروع شده است، به بیمارستان مراجعه نمایید.

انقباضات می‌تواند کمی زودتر هم ایجاد شود. در ماه چهارم بارداری، ممکن است انقباضات بدون دردی در رحم خود احساس نمایید.

به مرور و با نزدیک شدن زمان زایمان، این انقباضات سبب بروز درد می‌شود و مانند دردهای قاعدگی، حالت گرفتن و ول کردن دارد. با رسیدن زمان زایمان، مدت زمان منقبض شدن ماهیچه‌های شما نیز تغییر خواهد کرد.

در فاز نهفتۀ زایمان، یعنی هنگامی که دهانۀ رحم شروع به باز و نازک شدن می‌کند، هر انقباض حدود ۳۰ تا ۴۵ ثانیه طول می‌کشد و در فاز فعال، یعنی هنگامی که سرعت باز شدن دهانۀ رحم افزایش می‌یابد، این زمان به حدود ۴۰ تا ۶۰ ثانیه می‌رسد.

به این معنی که شما ۶۰ ثانیه درد احساس می‌کنید، سپس درد برای یک یا دو دقیقه آرام می‌شود و بعد از آن، دوباره ۶۰ ثانیه درد خواهید داشت.

نکته:

در فاز انتقالی زایمان، شدت انقباضات به طور ناگهانی بالا می رود و ۶۰ تا ۹۰ ثانیه به طول می انجامد. بعد از خروج سر جنین به تدریج انقباضات افزایش می یابد و درد نیز احتمالاً کم می شود.

 

زایمان کلینیک مهر - درد زایمان و زمان و علائم آن

علائم شروع دردِ زایمان

هر زنی با توجه به شرایط بدنی خود، تجربه متفاوتی از علائم شروع دردِ زایمان را تجربه نماید با این حال علائم شروع درد به طور کلی می تواند به صورت زیر باشد:

  1. شو، به حالتی گفته می‌شود که موکوس غلیظی که طی بارداری دهانه رحم را می پوشاند ، کنار رفته و از بدن خارج می گردد. بافت این موکوس غلیظ بوده و امکان دارد به رنگ قرمز یا قهوه‌ای روشن باشد.
  2. درد در ناحیه شکم که مانند درد زمان قاعدگی است. اما شدت درد بیشتر می باشد. درد شکمی از علائم و نشانه های شروع زایمان با انقباضات رحمی است.
  3. درد قسمت پایینی کمر
  4. تکرر ادرار شدید به علت فشار سر جنین به مثانه و مجاری ادرار
  5. امکان دارد کیسه آب نیز پاره شود. این اتفاق باعث خروج حجم زیادی آب از واژن شما خواهد شد. از طرفی پارگی کیسه آب معمولا با شروع درد زایمان هم‌زمان می باشد. این مرحله از مهمترین علائم و نشانه های شروع زایمان طبیعی ست. در پاسخ به این پرسش که درد های زایمان چگونه شروع می گردد می توان گفت از همین مرحله شما شاهد شروع دردهای اصلی خواهید بود. گاهی درد ناشی از انقباض رحم با علایم و نشانه های شروع زایمان طبیعی اشتباه گرفته خواهد شد. ولی هنگامی که کیسه آب پاره شود می‌توانید مطمئن شوید که اشتباه نکرده‌اید.

در زمان شروع درد زایمان چه باید کرد؟

الان که دانستیم که درد زایمان چگونه شروع می شود باید بدانیم پس از شروع علائم زایمان چه اقداماتی انجام دهیم. در زمان شروع علائم زایمان، اگر انقباضات رحمی به طور منظم تکرار شود لازم است به بیمارستان مراجعه کنید. انقباضات منظم به شرایطی گفته می‌شود که شخص هر ۵ دقیقه شروع درد زایمان را احساس نماید. هر انقباض نیز ۳۰ تا ۶۰ ثانیه طول بکشد. اگر بارداری اولتان نیست لازم است با بروز اولین نشانه با درمانگر خود مشورت کنید و بپرسید درد زایمان چگونه شروع می شود. زیرا شاید نیاز باشد بستری شوید. در هنگام بروز هر یک از شرایط زیر بدون توجه به شروع درد زایمان یا عدم شروع آن با پزشک خود تماس بگیرید و به بیمارستان مراجعه کنید.

 

  • خونریزی واژینال یا مشاهده و بروز ترشحات آغشته به خون
  • پارگی کیسه آب، به خصوص اگر مایع خارج شده متمایل به رنگ سبز یا قهوه‌ای باشد. زیرا این وضعیت امکان دارد نشانه‌ای از دفع مدفوع اولیه یا مکونیوم توسط جنین باشد. دفع مکونیوم برای سلامت جنین مضر می باشد.
  • تجربه سردرد شدید، سرگیجه، تاری دید یا دوبینی. این علائم ممکن است نشانگر پره‌اکلامپسی باشند. پره‌اکلامپسی نتیجه افزایش فشار خون در بارداری است.

در هر صورت بهتر است هرگز برای شروع درد زایمان عجله ننمایید. اجازه بدهید مکانیزم طبیعی بدن خود باعث شروع درد زایمان شود. چون سلامتی شما و جنین به خطر می‌افتد.

 

مهر اصلی 1 - درد زایمان و زمان و علائم آن

چه زمانی باید به بیمارستان مراجعه نمود؟

اگر علائم و نشانه ‌های زایمان گفته شده در بالا را مشاهده نمودید، لطفا با پزشک یا ماما تماس بگیرید و دکتر را در جریان قرار دهید. اگر بارداری پرخطر نباشد و شما ۳۷ هفته کامل بارداری را پشت سر گذاشته باشید، شروع زایمان اشکالی ندارد.

 

سخن پایانی

هیچ خانمی نمی‌تواند به‌طور یقین و دقیق بگوید درد زایمان چگونه است. زیرا این فرایند در زایمان‌های متعدد یک زن هم مختلف خواهد بود. اما نباید به علت تفاوت آن برای هر زن باردار، از زایمان ترسید و استرس داشته باشید.

ممنونت میشیم با امتیاز دادنت به ما انرژی مثبت بدی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *