فواید قاعدگی برای بدن

بیشتر افراد با شنیدن واژه قاعدگی و یا عادت ماهیانه، آن را با درد و سختی‌های این دوره می‌شناسند. قاعدگی یا عادت ماهیانه اگرچه سختی‌های خاص خود را دارد، اما باید بدانید که از جمله نشانه‌های سلامت دستگاه تناسلی و  بدن بانوان و همچنین نشانه‌ای بر باردار نبودن آن‌ها می باشد. هورمون‌های تولیدی در قاعدگی برای بدن و باروری بسیار مفید هستند و فواید قاعدگی متعدد است.

اما…

قاعدگی چیست؟

زمان شروع اولین قاعدگی چه هنگام است؟

و قواعدگی چه فوایدی برای بدن دارد؟

 

قاعدگی - فواید قاعدگی برای بدن

قاعدگی چیست؟ 

عادت ماهیانه دخترانه در واقع یک بخشی از سیکل قاعدگی می باشد. در طی دوره قاعدگی در بدن زنان یکسری تغییراتی رخ می‌دهند که این تغییرات بدن را هر ماه برای بارداری آماده می‌کنند. سیکل قاعدگی از اولین روز خون‌ریزی ماهیانه آغاز می‌شود. مدت زمان سیکل نرمال ۲۸ روز می باشد؛ اما ممکن است بین ۲۳ تا ۳۵ روز نیز طول بکشد.

در واقع به صورت منظم باید هر ۴ هفته یک‌بار اتفاق بیفتد اما بیشتر زنان در عادت ماهانه خود دچار بی‌نظمی‌های زیادی می‌شوند. بنابراین عدد ۲۸ یک عدد ثابت نیست و می تواند بین ۲۳ تا ۳۵ روز متغیر باشد.

منظم بودن چرخه قاعدگی از جمله مسائل مهمی است که به بانوان کمک می‌کند تا اطلاعات مناسبی در رابطه با میزان سطح هورمون‌های خود، سلامت متابولیک و تیروئید و سلامت استخوان‌ها خود به دست آورند. نظم این چرخه به سلامت بدن کمک کرده و در شرایط عدم وجود این نظم، باید از طریق مراجعه به پزشک متخصص پیگیری نمایید.

زمان شروع اولین قاعدگی یا پریود

اگر بخواهیم بگوییم که از چه سنی پریود را تجربه خواهید کرد، میتوان گفت اولین پریود معمولا در ۱۲ سالگی اتفاق می افتد. جالب است بدانید در بعضی از دختران با تاخیر و بعضی دیگر کمی زودتر این دوران را تجربه خواهند که این مسئله به هیچ عنوان نگران کننده نمی باشد.

علائم اولین پریود

برای بعضی از دختران اولین پریود یا اولین عادت ماهیانه بدون هیچگونه علائمی اتفاق خواهد افتاد اما بعضی دیگر، با برخی از علائمی روبرو می شوند:

  • احساس درد
  • بروز نفخ
  • احساس درد در ناحیه سینه ها
  • کمر درد
  • یبوست و اسهال
  • احساس خستگی و بی حوصلگی
  • تحریک پذیری
  • میل شدید به پرخوری و شیرینیجات

اولین قاعدگی چقدر طول می کشد؟

اولین پریود می تواند ۲ یا ۳ روز طول بکشد اما در ابتدا نمی توان انتظار پریود منظم را داشت. در واقع چند ماه طول می کشد تا عادت ماهیانه به خود نظم بگیرد.

 

پریود کلینیک مهر - فواید قاعدگی برای بدن

فواید قاعدگی برای زنان

از جمله فواید قاعدگی برای بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– 1 حفظ تعادل هورمون ها

چرخه منظم قاعدگی به حفظ تعادل هورمون‌ها در بدن کمک خواهد کرد، که باعث می‌شود زن سرزنده‌تر و فعال‌تر باشد و در خواب و همین طور رابطه جنسی با مشکل روبرو نشود.

– 2 تقویت استخوان ها

از جمله فواعد قاعدگی منظم اثرات مثبت آن بر سلامت استخوان هاست، زیرا تعادل بین هورمون های استروژن، پروژسترون و تستوسترون به تقویت آنها، حفظ تراکم آنها و محافظت از آنها در برابر شکستگی و شکنندگی کمک خواهد کرد.

– 3 ارتقاء سلامت تیروئید

از جمله فواید قاعدگی برای زنان این است که غده تیروئید را قادر می سازد تا وظایف حیاتی خود را در صورت نیاز، بدون فعالیت بیش از حد یا کمبود انجام دهد. این غده مسئول تولید هورمون هایی است که رشد، متابولیسم و ​​ترمیم سلول های آسیب دیده بدن را کنترل می نمایند.

– 4از افزایش وزن خودداری می کند

تعادل هورمون‌ها، به لطف دوره‌های پریودی منظم، تضمین می‌کند که زنان افزایش وزن نخواهند داشت، زیرا استروژن بالا – به عنوان مثال – سبب می‌شود چربی در بدن، به‌ویژه در شکم، باسن و دور کمر انباشته نشود.

– 5 بهبود عملکرد غدد فوق کلیوی

زمانی که چرخه قاعدگی شما منظم است، غدد فوق کلیوی شما در بهترین حالت خود قرار دارند، زیرا دوره های قاعدگی نامنظم قشر بیرونی آن ها را تحریک کرده تا هورمون های استرس بیشتری مانند کورتیزول تولید نماید.

کورتیزول بر تعادل هورمون های جنسی در بانوان تأثیر منفی می گذارد .

– 6 نشانه سلامت باروری ایمن

وقوع سیکل قاعدگی به طور منظم نشانه سلامت تخمدان می باشد، زیرا قاعدگی علتی بر آزاد شدن تخمک و پایداری آن در پوشش داخلی رحم، به منظور آمادگی برای لقاح توسط اسپرم است. پس می توان گفت قاعدگی منظم نشان دهنده بارور بودن زن می باشد.

7- هشدار بعضی از بیماری های آینده

شما می توانید از طریق رنگ خون، کمیت و منظم بودن چرخه قاعدگی در مورد سلامتی اطمینان یابید، زیرا هر خللی در آن نشان دهنده وجود یک مشکل سلامتی است که نیاز به بررسی متخصص زنان دارد.

زمانی که یک زن از پریودهای فراوان یا تاخیر کامل آنها رنج می برد، به این معنی است که عدم تعادل در هورمون ها وجود دارد و بنابراین به راحتی می توان به وجود مشکل پی برد.

به عنوان مثال، گاهی اوقات قاعدگی ممکن است به دلیل یک بیماری پزشکی مانند دیابت کنترل نشده، بیماری قلبی، پرکاری تیروئید و سایر مسائل مربوط به سلامت باروری متوقف شود.

بنابراین در صورت بروز هرگونه اختلال در چرخه قاعدگی ، مراجعه به پزشک و انجام بعضی آزمایشات مهم مربوط به غده تیروئید و هورمون ها توصیه می گردد.

کلینیک مهر - فواید قاعدگی برای بدن

8- بهبود روحی و روانی

در دوره منتهی به سیکل قاعدگی، زن وضعیت روانی بدی را پشت سر گذاشته و تمایل دارد افسرده، غمگین و مضطرب شود و بیشتر عصبی و متشنج شود.

اما با شروع چرخه قاعدگی، سطح هورمون استروژن افزایش می یابد که با  اثرات زیر سبب افزایش احساس شادی و کاهش احساس اضطراب و استرس می شود:

  • افزایش یافتن ترشح سروتونین و تعداد گیرنده های آن در مغز.
  • بهبود تولید و اثر اندورفین، که مواد شیمیایی در مغز است که موجب احساس شادی می شود.
  • محافظت از اعصاب در برابر آسیب و تحریک رشد عصبی.

 

9- تقویت میل جنسی

همسران در طول دوره قاعدگی رابطه جنسی را متوقف می کنند و این باعث می شود که بعد از پایان دوره قاعدگی میل و اشتیاق آنها برای رابطه جنسی بیشتر شود.

و زوجین برای استراحت بهتر و آماده شدن برای عشق ورزی به این دوره نیاز دارند و این امر در مورد اندام تناسلی نیز صدق خواهد کرد که نیاز به رهایی از استرس و اضطراب ناشی از رابطه جنسی دارد.

10- بدن را به شکل طبیعی پاکسازی می کند

به علت آلودگی هوا و خوردن غذاهای ناسالم، احتمال آلوده شدن بدن به سموم افزایش می یابد و هر از چند گاهی نیاز به پاکسازی دارد.

از مهمترین فواید پریود برای بانوان پاکسازی منظم بدن است و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کم می کند.

فواید روانی قاعدگی:

از جمله فواید روانی قاعدگی می تعوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. احساس قدرت و کنترل: تجربه قاعدگی می‌تواند زنان را به احساس قدرت و کنترل بر تغییرات در بدن و احساساتشان بیاورد. این احساس توانایی مدیریت زندگی را تقویت می‌کند.
  2. اعتبار به زنان: زنان می‌توانند از قاعدگی به عنوان نشانه‌ای از بهبود و سلامت زنانه احساس اعتبار نمایند. این موضوع می‌تواند به تقویت اعتماد به نفس زنان کمک کند.

3.تعامل اجتماعی: قاعدگی می‌تواند به زنان کمک کند تا بهترین راه برای مدیریت احساسات خود را پیدا کنند. این امر می‌تواند تعاملات اجتماعی را بهبود بخشد و از بروز مشکلات روانی جلوگیری نماید.

 

کلینیک مهر - فواید قاعدگی برای بدن

جمع بندی:

قاعدگی یا عادت ماهیانه سختی‌های خاص خود را دارد. اما عادت ماهیانه از جمله نشانه‌های سلامت دستگاه تناسلی و  بدن بانوان و همچنین نشانه‌ای بر باردار نبودن آن‌ها می باشد. هورمون‌های تولیدی در قاعدگی برای بدن و باروری بسیار مفید هستند و فواید قاعدگی متعدد است.

عادت ماهیانه دخترانه در واقع یک بخشی از سیکل قاعدگی می باشد. در طی دوره قاعدگی در بدن زنان یکسری تغییراتی رخ می‌دهند که این تغییرات بدن را هر ماه برای بارداری آماده می‌کنند.

ممنونت میشیم با امتیاز دادنت به ما انرژی مثبت بدی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *